A bukás elkerülhető, de hogyan? 2011-07-06 Iskolatáska Megosztás: Tweet Hosszabb út vezet a pótvizsga felé. Ha a gyerkőc rá is lépett az ösvényre, vissza lehet még terelni az útra. A pótvizsga figyelmeztető jelei. Ha a gyerek iskolai teljesítménye erőteljesen ível lefele és már mozog a léc, nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, mivel a pótvizsga elkerülhető. Ehhez meg kell vizsgálni a többszereplős folyamat valamennyi tényezőjét. A sikeres végkimenetel alapvető feltétele, hogy ne a véghajrában realizálja a szülő, hogy gond van a csemetével a suliban. Tanár-szülő viszony A szülő feladata, hogy gyermeke tanulmányait és iskolai teljesítményét nyomon kövesse. Erre egyrészt az ellenőrző rendszeres ellenőrzésével, másrészt a szülői értekezletek és fogadóórák látogatásával is sor kerülhet. Tehát a tanár-szülő kapcsolat elengedhetetlen része a folyamatnak. Az iskolai teljesítmény Ha a gyermek nem teljesít jól a suliban és egyre inkább a pótvizsga irányába húz az eddigi munkái alapján, annak több okai is lehet. Ahhoz, hogy véglegesen megszűntethetőek legyenek a tanulmányi nehézségek, tisztában kell lennünk, mi váltja ki azokat, és annak megfelelően kezelni a gondot. A probléma forrásai A rossz bizonyítvány okai rendkívül változatosak lehetnek. Függ a gyermek szociális helyzetétől, az esetleges családi zavaroktól, a tanulási nehézségektől – amik a tananyag megértését is akadályozhatják -, de ezek mellett gyakran a kamaszkori dac, vagy a tanár iránti ellenszenv is kiválthatja a tanulás elhanyagolását. Ahogy minden gyerek más – beleértve az élethelyzetét, felfogását, viselkedést stb. -, úgy esetenként különböző okokra vezethető vissza a rossz teljesítmény. Motiváció Az okok feltárása szükséges, de közel sem elégséges feltétele a pótvizsga elkerülésének. Ahhoz, hogy a fiatal iskolai munkája és ezzel együtt a tanulmányai, jegyei javuljanak, motivációra van szükség. Sajátmagának kell belátnia, mennyire fontos az alapvető tudás elsajátítása, ahhoz, hogy a későbbiekben olyan életet élhessen, amilyet szeretne. Ezt leginkább azért nehéz megértetni a gyerekekkel, mivel számukra ezek túl távoli képzelgések, így nem is tudja reálisan szemlélni őket. Itt jelenik meg ismét a szülő és a tanár befolyásoló ereje. Még időben Már tudjuk, hogy a gyerkőc rosszul tanul, talán sejtjük is, hogy mi ennek az oka, és mindent elkövetünk, hogy változtassunk a fennálló helyzeten. A megfelelő motiváció megtalálása sokkal nehezebb feladat, mivel a külső behatásokat – fenyegetést és büntetést – ki kell zárnunk. A legfontosabb, hogy önmagától érezzen rá a tanulás ízére és a tudás pozitívumaira. Miközben ezen fáradozunk, folyamatosan figyelnünk kell az utat vesztett gyerekre, ami a délutáni tanulásokat és egyes esetekben magántanár bevonását jelenti. Ha ezeket mind sorra vesszük, illetve betartjuk, egy éles kanyarra könnyen vehetjük az akadályt. Forrás: