Tényleg csokinyúl lesz az el nem adott csokimikulásból?

Az év végi ünnepek elmúltával még egy ideig raklapszám találkozunk az áruházakban készleten maradt és nyomott áron kínált szaloncukorral, csokoládémikulással.  Ezek szavatossága véges, a következő karácsonyt a címkék szerint már nem érik meg, így kevéssé életszerű, hogy ezekből valaki előre bevásároljon. Hova tűnnek hát?

Lehetséges-e, hogy a gyártó új formában újracsomagolja, vagy csak városi legenda a csokinyúlként újjászülető csokoládémikulás története?

A szezonális csokoládédömping lecsengésével alapvetően két „helyen” halmozódhat fel beragadt árukészlet: a gyártónál vagy az üzletekben. Lehetséges az „átjárás” a kettő között, vagyis nem kizárt, hogy az üzletek polcairól visszakerüljön egy bizonyos mennyiségű el nem adott termék a gyártóhoz. Bárhogy is legyen, a kérdésünk szempontjából alapvető fontosságú szempont a termékek minőségmegőrzési ideje. Ez a tavaly karácsonyi szezonális édességek esetében általában 2019 szeptemberében jár le.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy a hazánkban hatályos élelmiszertörvény szerint ha a gyártó a terméke minőségmegőrzési idejét – például – 2019 szeptemberéig állapította meg, akkor ezen a határidőn túl a termék nem forgalmazható tovább, és természetesen más árucikk alapanyagaként sem használható fel. Mindez akkor is érvényes, ha „csak” részben lejárt fogyaszthatósági idejű termékről beszélünk.

A hatóság felhívta a figyelmünket, hogy a törvény akkor is így rendelkezik, ha nem késztermékről, hanem gyári alapanyagról van szó.

Ha már egyszer elhagyta a gyárat a termék…

A gyártóknak a kötelezően működtetett úgynevezett HACCP-rendszeren belül szabályozniuk kell a visszárukezelés folyamatát is – ha van ilyen, előfordul ugyanis, hogy a gyártók olyan szerződést kötnek egy kereskedelmi egységgel, hogy a megmaradt árut adott esetben visszaveszik a boltból. Ez lehet még nem lejárt és lejárt minőségmegőrzési idejű termék, de a Nébih szerint ha a termék egyszer kikerül a gyár felügyelete alól, attól kezdve, ha visszajut is hozzájuk, nem használható fel újra további termékek összetevőjeként vagy alapanyagaként: egyszerűen le kell selejtezni, még akkor is, ha ez pazarlásnak tűnik.

Ezeket a folyamatokat és a törvényi előírás betartását a Nébih részletekbe menően ellenőrzi. Akár az is nyomon követhető, hogy mikor formázták a csokoládéfigurát.

Fentiek alapján csak „városi legenda” lehet a Mikulás-figurák – például – nyúlfigurává történő „átalakulása” – összegezte a fentieket a Nébih, hozzátéve: amennyiben a gyártók mégis ezzel próbálkoznának, az tulajdonképpen élelmiszer-hamisításnak minősülne, amit a törvény kivételes szigorral büntet.

Felmérik a piaci igényeket

A Mondelez Hungária Kft. a megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy a cég „ügyes gazdálkodással” előzi meg, hogy nagyobb mennyiségű szezonális édesség maradjon raktáron. Hajdu Zita, a Milkát, az Oreót és a Győri édest gyártó-forgalmazó cég hazai minőségbiztosítási vezetője elmondta, hogy ahogyan minden komolyabb piaci szereplőnél, úgy náluk is működik egy úgynevezett készletgazdálkodási osztály, amelynek feladata, hogy felmérje, tervezze a piaci igényeket, és a gyártást ehhez igazítsa.

csoki

A vállalatnál vagy nem marad termék raktáron, vagy ha mégis, az elenyésző mennyiségű, ha pedig a logisztikai partnernél marad valamennyi szezonális termék, azt a gyártó képviselőjének jelenlétében megsemmisítik. Itt sem kerülnek újra feldolgozásra a szezonális termékek, „ezt a gyártási szabályzat tiltja is” – mondta a minőségbiztosítási vezető.

A gyártónak a viszonteladói csatornákban, azaz a kiskereskedelmi egységekben megmaradó szezonális termékek értékesítésébe vagy azok megsemmisítésére nincs ráhatása, de azok is jellemzően vagy kiárusítják a készleteiket, vagy megsemmisítik azokat. „Egy biztos, újra felhasználásra nem kerülhet sor” – szögezte le a gyártó képviseletében Hajdu Zita.

A hirado.hu a témában a Mondelez Hungaria Kft.-n kívül megkeresést küldött a Nestlé Hungaria Kft.-nek, a Stühmer Kft.-nek és a Szerencsi Bonbon Kft.-nek is, azonban válasz ezektől a gyártóktól nem érkezett.

A csokimikulás a sztár

Hazánkban a szezonális édességek forgalma évről évre változik. Míg a húsvéti termékek forgalma jelentős visszaesést mutat, addig a karácsonyi „csokoládéláz” egyre erősödik. A rendelkezésre álló – 2017-es – adatok szerint a csokoládémikulás-forgalom 435 tonna volt, ez több mint nyolcmillió darab eladott figurát jelent. Az ünnepi édességek 46 százalékát azon a karácsonyon hipermarketek, 54 százalékát egyéb üzletek adták el.

Ha népszerűség szerint rangsoroljuk a szezonális karácsonyi édességeket, akkor a csokoládémikulás a sztár, a második helyen a szaloncukor áll. Az egyéb figurák kerülnek a harmadik helyre, utána következik csak az adventi naptár.

Forrás: Hirado


2 hozzászólás

  1. Csótó Márk

    Még jó hogy a csokoládé nem romlandó!