Lobbi a környezet ellen?

A WWF megdöbbenve értesült törvénymódosító javaslatról, amely jelentősen csökkentené a legszennyezőbb nagyteljesítményű autók regisztrációs adóját, míg megnövelné az adót a kisebb szennyezőanyag-kibocsátású gépjárműveknél.

A javaslat összeállítói láthatóan nagyon siettek, hogy a Parlament előtt levő "hamburger" adócsomaghoz csatolhassák környezetellenes javaslatukat. Ezért fordulhat elő olyan hiba a javaslatban, amely például 1,5 millió forintos regisztrációs adót vet ki bizonyos 2501-3000 cm3-es dízelmotorú autókra, de csak 200.000 Ft-ot a 3000 cm3 feletti dízelekre. A javaslat elkészítői nem nagyon leplezték azt sem, hogy kinek az érdekében lobbiznak. A közelmúlt újautó értékesítési statisztikáiból könnyen látható, hogy melyik márkáknak kedvez egy ilyen módosítás.

A nagyteljesítményű személygépkocsik nem „csak” fokozottabb üvegházhatású gázkibocsátásukkal, de jelentősebb nehézfém és porszennyezésükkel is terhelik egészségünket és környezetünket.

Ráadásul ez a környezet-ellenes javaslat pontosan akkor kerül előtérbe, amikor a hazai gépjármű-értékesítés kezd magához térni és nem mindegy, hogy az új autó-vásárlásokon belül milyen arányokat képviselnek majd a kis kibocsátású illetve a nagyon szennyező modellek. Nem mindegy az sem, hogy a gazdaság magához térésével a mai 10 éves átlagkorú, elavult és jelentősen szennyező személygépkocsikat a lakosság és a vállalatok kis kibocsátású autókra cseréli-e majd le a következő években, vagy éppen szennyező városi terepjárókra.

vezetes7

A javaslat ellentétes az európai trendekkel és figyelmen kívül hagyja azt a tényt is, hogy hazánkban a regisztrációs adó az egyetlen, amely – bár korlátozott mértékben – de figyelembe veszi az egyes gépjárművek környezeti hatásait.

Európában folyamatosan terjednek azok az adózási megoldások, amelyek egyre közvetlenebbül veszik figyelembe a személygépkocsik üvegházhatásúgáz-kibocsátását, porszennyezését és egyéb környezeti terheléseit. Portugáliában például egy 94 g/km szén-dioxid-kibocsátású autóért (függetlenül, hogy milyen technológiáról van szó) nem kell regisztrációs adót fizetni, míg a 305 g/km szén-dioxidnál a benzines autóknál már 17.359 €, dízeleknél 36.295 € az adó összege.

Hasonlóan egyre erőteljesebben progresszív regisztrációs adók terhelik a nagykibocsátású autókat Franciaországban, Belgiumban, Luxemburgban, Hollandiában, Spanyolországban, Görögországban, Írországban, Dániában, Finnországban, Svédországban és így tovább. A trend egyértelműen az alacsony környezeti hatású gépjárművek vásárlásának ösztönzése és a nagykibocsátású járművek egyre erőteljesebb megadóztatása felé mutat.

Ma Magyarországon az autóvásárlást több adó is terheli, így a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a vám, a termékdíj, az eredetvizsgálat és az ÁFA. Ezek közül kizárólag a regisztrációs adó veszi figyelembe a környezeti terheléseket. Például a hibrid autók esetében egységesen 190.000 Ft adót vet ki, míg a hasonló kategóriájú benzines autók adója ennek többszöröse.

vezetes7

Ugyanakkor a mai rendszernek komoly korlátai is vannak, például az, hogy a legjelentősebb kedvezményeket a nagy benzinmotorral (is) rendelkező hibridautóknak biztosítja, melyeknél a regisztrációs adó-különbözet elérheti akár a 3 millió forintot is. A Parlamentnek benyújtott új javaslat még ezt a rendszert is tovább rontaná és a nagy-kibocsátású autók vásárlását ösztönözné.

„Magyarországon a törvényhozóknak és a Kormánynak egy sor eszköz áll rendelkezésére ahhoz, hogy a költségvetés számára semleges, vagy akár egyensúlyjavító módon úgy alakítsa át az autók vásárlására és használatára vonatkozó adó- és egyéb jogszabályokat, hogy azokkal csökkentse a teljes személygépkocsi-állomány környezeti és egészségügyi terhelését.” – mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország megbízott igazgatója."

"Javasoljuk, hogy a Kormány ezt a teljes rendszert egészében vegye figyelembe a közeljövőben kialakítandó Nemzeti Közlekedési Stratégiában, melyet az Új Széchenyi Tervvel és az elfogadás előtt álló Nemzeti Energia Stratégia közlekedési fejezetével összhangban kell kialakítani az egészségügyi és környezetvédelmi szempontok fokozott érvényesítésével. Felkérjük továbbá a Kormányt és törvényhozókat, hogy ne támogassanak semmilyen egészség- és környezetellenes jogszabály-módosítást, amely még mai erőtlen védelmi rendszereket is tovább gyengítené.” – fejezte be a szakember.

Forrás: