Verssel a nyugodt vezetésért

A magas vérnyomás (hipertónia) a legelterjedtebb krónikus betegség, amelytől világszerte egymilliárd ember szenved. Egy új figyelemfelhívó kampány erre szeretne rávilágítani.

Magyarországon a felnőtt lakosság 18-25%-ának, a 60 év felettiek 61,4%-ának magas a vérnyomása. Kutatások szerint a magas vérnyomás veszélyes lehet az autós közlekedésben is.

ady480

Egy brit kutatók által készített felmérés szerint akár 60 százalékkal is megemelkedhet a dugókban ülő sofőrök stresszhormon szintje. A nagyobb feszültség rövidebb távon balesetveszélyt okozhat, hosszabb távon káros lehet az egészségre. Egy magyar karitatív akció sajátos kampányba kezd a feszültség csökkentése érdekében. Rövid Ady, József Attila idézetek kerültek fel egy autó oldalára. Így a piros lámpánál néhány másodpercre, de a dugóban, akár egy órán át is szemünk előtt lehet egy-egy értékes irodalmi idézet.

Az autós kampány az első pillanatban meghökkentőnek hallatszik, ám több kutatás is bizonyítja a művészetek hatását. Ezzel kapcsolatban a stockholmi Ersta Sköndal Egyetemen hónapokig tartó kísérletet végzetek. Négy hónapon keresztül egy húszfős csoport gyűlt össze az intézményben, hogy különböző műalkotásokról beszélgessenek. Az eredmény pozitív volt. Britt-Maj Wikström svéd kutatónő szerint: a páciensek hozzáállása fokozatos javulásnak indult, és egyre kreatívabbá váltak. Ezzel párhuzamosan a vérnyomásuk normális lett. A szakértő úgy véli, ez a vizsgálat is azt bizonyítja, hogy a művészet nem kizárólag a lelket nyugtatja meg, hanem olyan betegségek gyógyításában is segít, mint a magas vérnyomás.

tank480

A Sütibank elnevezésű figyelemfelhívó akció, Ady és József Attila autóra írt idézeteivel, a járművezetők figyelmét arra szeretné felhívni, hogy kezeletlen, orvosilag nem felügyelt magas vérnyomással veszélyes kocsiba ülni. De arra is rá szeretnének mutatni, hogy A 140/90 alatti vérnyomás eléréséhez hozzájárulhat az irodalom, a képzőművészet is. A Sütibank egyébként a Ford terepjáróval olyan falvakba visz május 17-én, a magas vérnyomás világnapján szív alakú édességeket, ahol meglehetősen sok idős ember él és az orvosi ellátás igen hiányos. Ezzel az akcióval az ötszáz fő alatti lakosú kistelepülésekre és az ott élőkre szeretnék ráirányítani a figyelmet.

Forrás: