Ez egy toll, ez meg egy asztal

A Massachusetts Technológiai Kutatóintézet (MIT) idegkutatói azt vizsgálták, hogy az emberi agy miként képes megtanulni, hogy bizonyos tárgyak milyen kategóriákba sorolhatók.

A kutatóknak sikerült beazonosítani azt az agyi mechanizmust, amivel a kategorizálást irányítjuk. A Neuron című tudományos folyóirat július 27-i számában publikált kutatási eredmények szerint a kutatóknak sikerült magyarázatot találniuk arra, hogy az autista gyerekek miért koncentrálnak mindig csak a részletekre, és miért nem képesek tágabb kategóriákba csoportosítani bizonyos dolgokat.

„Úgy gondoljuk, hogy az autizmus esetében az agyban lévő rendszer elveszíti az egyensúlyát, és a részletek fontosabbá válnak a tág kategóriáknál. Az ilyen esetekben, az autisták nemcsak hogy könnyen memorizálják a részleteket, hanem önkéntelenül csak a részletekre képesek koncentrálni.” – mondta Earl Miller, idegkutató professzor, az MIT Picower Tanulás és Memóriakutató Intézet főmunkatársa.

szivrohamok

Miller professzor és Evan Antzoulatos, a Picower Intézet munkatársa két agyi területre fókuszálva végezték a vizsgálatokat. A kutatók a prefrontális kéreg mellett a corpus striatumot tanulmányozták, amely egy nagyobb szerkezet, az úgynevezett bazális ganglion része. Mindkét agyi terület rendkívül fontos szerepet játszik a tanulásban. A vizsgálatok során kiderült, hogy a striatum gyorsan megtanulja a kirakós darabkáit, majd a prefontális kéreg egységbe rendezi és összerakja a különálló darabkákat, mondta Miller.

A kategóriatanulás során a valamivel primitívebb, de gyorsabb bazális ganglion memorizálja a példákat, majd ezután továbbküldi a megtanultakat prefrontális kéregbe, amely kitalálja, hogy milyen közös tulajdonságok vannak példákban, és ezek alapján kategóriákba sorolja őket, összegezte a folyamatot a professzor.

Forrás: