Te szoktál jótékonykodni? 2012-01-11 Kívül-belül Megosztás: Tweet Amikor valaki pénzt ajánl fel jótékony célokra, leggyakrabban az aktuálisan legerősebb érzelmeik irányítják, derítette ki a Colorado Egyetem pszichológus professzora, Leaf Van Boven. "Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy milyen hatást gyakorolnak az érzelmek a jótékony célú felajánlásokkal kapcsolatos döntésekre. Kimutattuk, hogy a cselekedetek az aktuális érzelmek vezérlik” – mondta el Van Boven. A kutatáshoz a résztvevőknek négy rövidfilmet vetítettek le az Orvosok Határok Nélkül szervezetről, amelyek éhező és beteg emberekről szóltak. 100 dollárt (kb. 20 000 Ft-ot) kellett szétosztaniuk a különféle szükségben szenvedők között. Ha a négy film megtekintése után kellett döntést hozniuk, aránytalanul sok pénzt szántak az utolsó filmben látottak megsegítésére. Ha a filmek után egyenként kellett megtenniük a felajánlásokat, akkor több jutott a korábbi összeállításokra is. Ebből arra következtettek a kutatók, hogy sokkal jobban megnyílik az emberek pénztárcája, ha az érzelmeikre közvetlenül hatnak. Munkájukról az Organizational Behavior and Human Decision Processes című folyóirat számolt be. "A jótékonysági szervezetek, melyek fel akarják kelteni az emberek figyelmét, és cselekvésre akarják ösztönözni őket, akkor addig kell ütni a vasat, amíg forró” – magyarázta Van Boven. "Ez fordítva is igaz. Ha nem emlékeztetjük őket folyamatosan például az afrikai népirtásra, ami nem mindig áll a figyelem középpontjában, akkor nem éreznek motivációt a segítségnyújtásra.” Sok szervezet tisztában van ezekkel a tendenciákkal, és a technológiai vívmányokat hívják segítségül, gyakran közvetlenül tragikus események után, mint amilyen a 2010-es haiti földrengés is volt. „Rögtön a földrengést követően a Vöröskereszt lehetővé tette az egyszerű adományozást sms-ek formájában, ami nagyon nagy előnyt jelentett az érzelmek által vezérelt cselekvés kiváltásában” – idézte fel Van Boven. Az azonnali reakció szorgalmazása fontos, például a több százezer embert érintő szökőár és földrengés esetén, amikor a segítségre abban a percben szükség van. Ennek ellenére Van Boven úgy gondolja, az adakozást mindig alaposan meg kellene fontolni. „Mindegy, mennyire értékesnek is tűnik, jótékonykodás előtt érdemes egy pillanatra átgondolni, hogy a pillanatnyilag elszomorító eset valóban annyira égető fontosságú-e. Néha egyes emberi szenvedések elvonják a figyelmet más tragédiákról. Nem tudni, mennyi időbe telik ez, egy napba, vagy öt percbe, de ha hagyunk időt a gondolkodásra, az azonnaliság hatása már nem érvényesül. Ha józanabbul is végiggondoljuk, lehet, hogy bölcsebb döntéseket hozunk” – vélekedett a kutató. Forrás: