Napozni szabad, de csak okosan

Bőrünk védelméről sosem feledkezhetünk meg, ezért saját érdekünkben jól tesszük, ha betartunk néhány napozási szabályt.

A napozás pozitív hatásai

A napfény javítja immunrendszerünk működését, segíti a napi ritmusunk kialakulását, és sokszor jó kedvre derít minket. Már 5-10 perc napozás beindítja a szervezet D vitamin termelését, ami elengedhetetlen a kalcium (csontokba, fogakba való) beépüléséhez.

Fotó: 123rf.com

A napozás negatív hatásai

Ám ha túl sokat vagyunk a napon, akkor csúnyán leéghetünk az UVB sugárzás miatt. Arról nem beszélve, hogy az UVA sugárzás károsítja a bőrsejtek DNS-ét, ami idővel ráncok és pigmentfoltok kialakulásához vezethet. A túlzott napsugárzás legsúlyosabb késői következménye pedig akár a bőrdaganat is lehet. A legtöbb esetben viszont a bőrrák megelőzhető a napozási szabályok betartásával.

Nézzük, mik ezek a napozási szabályok!

Amit szabad:

  • Fél órát napozni naptejjel bekenve, és utána árnyékba vonulni.
  • Az arcra magasabb faktorszámú naptejet használni, mint a test többi részére.
  • Napozás után nedvességpótló testápolót használni.– Trikót és fejfedőt viselni, főleg vörös/szőke hajú, fehér bőrű, szeplős emberek és kisgyermekek esetében. Egy világos színű pamuting 10-es faktorú védelmet nyújt, ezért a gyerekeket érdemes a ruha alatt is bekenni.

A rosacea a 30-60 éves korosztály körében gyakori jelenség. A panaszok kezelése a nyári időszakban fokozott figyelmet igényel, mivel a napfény rendszerint rontja a tüneteket.

Rosacea? Legyen nagyon óvatos a napozással!

Amit nem szabad:

  • 11 és 16 óra között napra menni (az UVA és UVB sugárzás általában ilyenkor a legerősebb).
  • Minőségi, magas faktorszámú fényvédő krém nélkül napozni.
  • Jó minőségű, UV szűrős napszemüveg nélkül útra kelni.
  • Kisminkelve, beparfümözve napozni (ezek napsugárzás hatására elváltozást okozhatnak a bőrön)

Hogyan válasszak naptejet?

Az 1. számú szabály, hogy olyan naptejet válasszunk, ami az UVA és az UVB sugárzás ellen is véd.

A 2. számú szabály, hogy kiemelt figyelmet kell fordítanunk a naptej összetételére. Érdemes kerülni a kőolajszármazékot, parabéneket, szintetikus tartósítószert, szintetikus illatanyagot vagy alumíniumot tartalmazó naptejeket.

Fontos! Lehetőleg ne vásároljuk meg azt a naptejet, aminek az összetevő listáján a következők egyike szerepel: benzofenon, octocrylene, PABA (para-amino-benzoic acid), oxtinoxate, octyl-methoxycinnamate.

A káros naptejek ugyanis sok bajt okozhatnak: egyes alkotóelemeik UV sugárzás hatására rákkeltő vegyületté alakulhatnak át, sőt, a nanorészecskéket tartalmazó szórófejes naptej belélegzése szintén veszélyes lehet. Ezt elkerülendő érdemes olyan minőségi, bevizsgált, natúr naptejet választani, ami mentes a tartósítószerektől és egyéb káros anyagoktól. Szerencsére a hagyományos kémiai napvédők mellett (inkább helyett!) ma már elérhetőek olyan hatékony naptejek is, amik gyógynövény alapanyagúak (pl.: kamilla, cickafark, homoktövis).

A 3. számú szabály, hogy bőrtípusunknak megfelelő faktorszámú naptejet vásároljunk. Ezt a faktorszámot SPF rövidítéssel jelölik, ami az angol Sun Protection Factor kifejezésből ered. Ez egy olyan szám, ami megmutatja, hogy az adott naptej nagyjából mekkora védelmet tud nyújtani. Ha pl. 10 perc elég a leégéshez, de a naptej használatával ez az idő kb. 100 percre hosszabbítható meg, akkor az adott fényvédő SPF száma 10-es.

 Foto:123rf.com

Mekkora faktorszámú naptejet válasszak?

A kereskedelemben kapható naptejeket sajnos túl sokszor leegyszerűsítik aszerint, hogy felnőtteknek és gyerekeknek való fényvédőszerek. Bár azt jól tudjuk, hogy a gyerekeket a lehető legmagasabb faktorszámú naptejjel kell védeni, azzal viszont nincs mindenki tisztában, hogy vannak olyan felnőttek, akiknek a bőrtípusuk miatt szintén a lehető legmagasabb faktorszámú fényvédőszer ajánlott. Általánosságban elmondható, hogy 20-asnál alacsonyabb faktorszámú naptejjel nem érdemes próbálkozni erős napsugárzás esetén.

Az alábbi táblázat megmutatja, hogy kinek mekkora faktorszámú naptej való bőrtípus szerint.

I. bőrtípus II. bőrtípus III. bőrtípus IV. bőrtípus
Bőrszín nagyon világos világos világos/világosbarna világosbarna
Hajszín vörös/szőke világos/közép szőke barna sötétbarna/fekete
Szemszín világoskék/zöld kék/szürke/zöld barna barna/fekete
Szeplős? nagyon ritkán nincs nincs
A bőr reakciója mindig gyorsan leég, és nem barnul könnyen leég, nehezen barnul jól barnul, ritkán ég le gyorsan barnul, szinte soha nem ég le
UV érzékenység nagyon érzékeny érzékeny kevésbé érzékeny kevésbé érzékeny
Javasolt faktorszám SPF 50 SPF 50 SPF 40-30 SPF 30

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.