Mi van, ha nem is élvezzük? – Tippek a nyári depresszió ellen

Tudjuk meg, mi okozza a stresszt

Vége az iskolának, nagyon meleg van és üdülni sem biztos, hogy eljutunk. A nyár nem mindenkinek szórakoztató és relaxáló. De mitől alakul ki a nyári depresszió és mit tehetünk ellene?

A nyarat az emberek többsége az év leginkább felhőtlen és szórakoztató időszakának éli meg. A nagy meleg, az iskolai vakáció – mely alatt a gyermekek gyakran unatkoznak – és számos egyéb dolog azonban nem kevés embernél jár nyári depresszió kialakulásával.

A depresszióra való hajlam egy nagyon sok tényezőből álló dolog, néhány kutatás azonban azt igazolja, hogy van összefüggés a depresszió és a csillagjegyek között.

Ez a 3 csillagjegy a leginkább hajlamos a depresszióra

Akadnak, akiknél az állapotnak biológiai oka van, másoknál a nyárra jellemző, sajátos stresszhatások halmozódhatnak fel és ezért érzik rosszul magukat. Különösen kellemetlen, amikor az ember úgy érzi, jól kéne lennie, hiszen a nyarat mindenki élvezi – a vízben lubickol, napozik és/vagy bulizik a barátokkal. Ránehezedik a nyomasztó érzés: ő vajon miért nem képes erre?

Előszöris, érdemes megérteni, hogyan és miért alakulhat ki nyári depresszió.

1.Szezonális affektív zavar (SAD): ez az állapot az Egyesült Államokban az emberek 4–6 százalékát érinti, de mindenütt előfordulhat. A zavar jellemzően akkor jelentkezik, amikor a  napok elkezdenek rövidebbek és hidegebbek lenni. A rendellenességgel küzdő emberek 10 százalékánál azonban a nyár kezdete váltja ki a depressziós tüneteket. Egy tanulmány kimutatta: az egyenlítő közelében lévő országokban, így Indiában például gyakoribb a nyári depresszió, mint a téli.

A szakértők nem biztosak benne, de a hosszabb napok, a növekvő meleg és páratartalom szerepet játszhat a probléma kialakulásában. Jellemző tünetek az étvágytalanság, alvászavarok, fogyás és szorongás.

Foto:123rf.com

2.A menetrendek megkavarodása: ha korábban is szenvedett valaki depressziótól, tudja, hogy a rutin, amire lehet támaszkodni, sokszor távoltartja a tüneteket. Nyáron azonban ez a szokásos heti menetrend eltűnik, s ez stresszt okozhat. Jó példa a vakáció. Ha általános iskolás gyermekeink vannak, eddig a hetük nagy részét a suliban töltötték, most azonban azzal szembesülünk, hogy valamit ki kell találni, amivel napközben elfoglalják magukat – saját kis tevékenységeiken kívül. A vakáció megzavarhatja a munkát, az alvást és étkezési szokásokat is – ami hozzájárul a nyári depresszióhoz.

3.Testkép problémák: amint a hőmérséklet emelkedik és egyre kevesebb ruhát tudunk elviselni magunkon, sokan megrettennek – hiszen hirtelen több látszik a testükből, mint eddig. Szégyellik magukat rövidnadrágban vagy fürdőruhában, ha azonban nem azt veszik fel, kellemetlen helyzet alakul ki, ráadásul melegük lesz. Ezek az emberek elkezdik kerülni a különféle összejöveteleket, különösen, amelyeket vízparton szerveznek. Mindez szintén a nyári depresszió jelentkezését okozhatja.

4.Anyagi szorongás: a nyár szép, de drága lehet. Ha nyaralni megyünk, nem olcsó, ahogyan az sem, hogy a lurkókat táborba küldjük, vagy egy időre másra hagyjuk a gyermekeket, ha kettesben mennénk a párunkkal valahová. A sok kiadás is szerepet játszhat a nyári depresszió kialakulásában.

Foto:123rf.com

5.Nyári meleg: bár sokan szeretnek napfürdőzni, az állandó meleg egy idő után tompít, nyomasztóvá válhat. Különösen, ha emiatt naphosszat a hűtött lakásban tartózkodunk. Főzni is kellemetlen, hiszen hőt termel, ezért hajlamosabbak vagyunk inkább rendelni valamit, ami nem feltétlen egészséges. A sétákat kihagyjuk, mert túl nagy a meleg. Bizony, ezek is nyári depressziót okozhatnak.

Tippek a nyári depresszió ellen

1.Kérjünk segítséget! Ha úgy gondoljuk, depresszióban szenvedünk, évszaktól függetlenül keressünk fel egy terapeutát, pszichológust, pszichiátert, szociális munkást, akivel beszélhetünk a gondunkról és segítséget nyújthat. Sose hagyjuk figyelmen kívül a depresszió tüneteit. Az, hogy szeptemberre elmúlik, nem ok arra, hogy júniusban ne törődjünk vele.

Fontos tudni, hogy egyes esetekben a nyári depresszió is hosszú távú hangulatzavarrá válhat. Három hónapnyi nyomorúságos lelkiállapotot kerülhetünk el, ha időben szakemberhez fordulunk. Az átmeneti depresszió is tud nagyon rossz lenni, s nemcsak ránk, családtagjainkra, barátainkra, sőt a munkánkra is kihat.

2.Tervezzünk előre: ha már tudjuk, mikor tör ránk jellemzően a nyári depresszió, előzzük meg azt. Gondoljuk át, mi az, ami nehezebbé válik számunkra a nyár idején? Mi segíthet megelőzni ezt? Mi a legjobb időszak arra, hogy magunk mögött hagyjuk kicsit a munkát? Ha táborba küldjük a gyerekeket, az segíthet enyhíteni a stresszt? Ha előre tervezünk, kevésbé csúszik majd ki a kezünkből az irányítás.

3.Aludjunk! A vakáció, a nyári sütögetéses összejövetelek, a rövid éjszakák bizony kimerítőek lehetnek és hangulatzavarhoz vezethetnek. Tehetünk a nyári depresszió ellen, ha megfelelően kipihenjünk magunkat. Szánjunk rá időt.

4.Mozogjunk! Ne hagyjuk abba a testmozgást – a gyakori mozgás ugyanis segít kordában tartani a depressziót. Ha túl meleg van is, találjunk módot arra, hogy aktívak maradjunk. Kocogni egyébként kora reggel és késő este is elmehetünk, amikor csökken a hőség.

depresszio

Foto:123rf.com

5.Ne vigyük túlzásba a diétázást és az edzést! Ne indítsuk a nyarat drasztikus fogyókúrával és testmozgással, hogy beleférjünk a tavalyi fürdőruhánkba. Ez csak boldogtalanná tesz. A testmozgásra és a diétára nézve a mértékletesség a legjobb tanács – ellenkező esetben a nyári depresszió is könnyebben ránk talál.

6.Védjük magunkat. Ne hagyjuk, hogy a kötelezettségek lehúzzák a hangulatunkat. Lehet, hogy minden évben számos meghívásnak teszünk eleget nyáron, vagy mi magunk szervezünk vendégséget, ám ha úgy érezzük, ez nekünk már sok, inkább kérjünk meg egy másik rokont, hogy a rendezvények egy része nála legyen.

7.Gondoljuk át: miért? Ha évről évre küzdünk a nyári depresszióval, tegyük fel magunknak a kérdést, mitől lehet ez. Vajon egy lelkileg nehéz időszakkal hozzuk összefüggésbe, ami nyáron történt? Korábban is volt ilyen? Ha tudatosítjuk az okot, s ezt terapeutánkkal is megbeszéljük, máris sokat tettünk a nyári depresszió ellen.

8.Gyógyszerek szedése: ha egyébként is szedünk gyógyszert depresszió ellen, ám mégis jelentkezik a nyári hangulatzavar, beszéljünk orvosunkkal a dózis esetleges változtatásáról.

9.Tervezzük kirándulásainkat körültekintően: mielőtt nekilátunk a szokásos készülődésnek vakáció előtt, kérdezzük meg magunktól, vajon mi tényleg ilyen pihenésre vágyunk? Vagy ez egy olyan kötelezettség, amelyet rokonnal, barátokkal szemben teljesítünk? Boldoggá tesz ez bennünket? Ha a válasz nem, sőt még stresszt is okoz – akár anyagi, akár lelki szempontból -, nyugodtan mondjunk nemet. Csináljuk azt, ami nekünk öröm!

10.Ne ostorozzuk magunkat! Nyári depresszió esetén az egyik legnehezebb dolog, hogy mindenki mást jókedvűnek látunk magunk körül, de mi nem vagyunk boldogok. Nem érdemes azon stresszelni, hogy kellene éreznünk magunkat. Arra koncentráljunk, mi okozza a problémánkat és hogyan juthatunk túl a depresszión.

A kezelések segítenek. A pszichoterápia, de akár a meditáció is tompíthatja a szezonális depresszió hatásait. A nyárnak nem muszáj rossznak lennie!

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.