Tanárok, ébresztő!-Szunyokálás a tanteremben! 2012-03-29 Iskolatáska Megosztás: Tweet Egy új kutatás szerint mégsem olyan rossz dolog elbóbiskolni a tanórán, mert a legjobban úgy idézhetők fel az új ismeretek, ha tanulás után közvetlenül alvás következik. Az eredményekről a PLoS One számolt be. A kutatás amerikai vezetője, Jessica Payne pszichológus szerint az új anyag elsajátítását követő szunyókálás segíti az agyat abban, hogy mit kell megőriznie. A Notre Dame Egyetem kutatócsoportja 207 diákot vizsgált, akik legalább 6 órát aludtak rendszeresen éjszakánként. Véletlenszerűen 2 csoportra osztották őket, és deklaratív emlékezetüket tesztelték: szemantikailag összefüggő vagy nem összefüggő szópárokat kellett tanulniuk reggel 9-kor vagy este 9-kor. Ezután 30 perc, 12 óra és 24 óra elteltével ellenőrizték, hogy mennyi maradt meg ezekből. A deklaratív emlékezet teszi képessé az embert arra, hogy tudatosan felidézzen tényeket vagy eseményeket. Részei az epizódikus emlékezet (az eseményeket raktározza), valamint a szemantikus emlékezet (tényeket rögzít). A mindennapi életben mindkettő rutinszerűen használatos, például arra, hogy hol parkol az autónk, vagy milyen megszólítást szeretnek a munkatársak. A 12 órás teszt során az emlékezőképesség sokkal jobbnak bizonyult az esti alvást követően, mint a nappali ébrenlét után. A 24 órás ellenőrzésen, ahol már mindegyik tesztalany aludt egy éjszakát, majd egy nappalt ébren töltött, azok teljesítettek jobban, akiknél a tanulást röviddel követte az alvás. „Igazoltuk, hogy a tanulást követő alvás előnyös. Újdonság az, hogy igyekeztünk figyelmet szentelni mindkét fajta deklaratív emlékezetre a szemantikailag nem összefüggő illetve összefüggő szópárok tanulása révén” – jegyezte meg Payne. „Mivel kiderült, hogy a tanulás utáni alvás mindkét fajta memóriára kedvezően hat, így az a legjobb, ha a felidézni kívánt információt lefekvés előtt nézzük át. Bizonyos értelemben így arra trenírozzuk az agyunkat, amit majd később elő kell hívnia.” vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3); Forrás: