Az origami pozitív hatásai! 2012-03-29 Iskolatáska Megosztás: Tweet A papírhajtogatást a japán gyermekek szüleiktől tanulják, még Magyarországon jó, ha néhány rajzórán vagy kreatív szakkör keretein belül találkoznak velük a kicsik. Pedig az origami nem csak jó móka, de segít a gyermek fejlődésében is Javítható magatartás A papírhajtogatást feltérképező amerikai író, George Levenson állítása szerint az origami tökéletes példája annak, hogy az ismétlés segíti a sematikus tanulást. Ahhoz, hogy az oktató által elkészített formát lemásolhassa a diák, alaposan meg kell figyelnie az elkészített figurát, és a tanár minden szavára is ügyelnie kell, hogy pontos munkát végezhessen. A feladat elvégzése miatti koncentrációra való késztetés, egyfajta tudattalan kontrollt von a gyermek köré, mellyel fókuszálja energiáit és növeli önbecsülését. Ha több diák együtt hajtogatja a figurákat, az a társas megnyilvánulásokra is pozitív hatással lehet. Kooperatív tanulás Origamizni 30 vagy akár nagyobb létszámú osztállyal, csoporttal is lehet. Nagy előnye emellett, hogy az adott csoportnak nem szükséges megegyező korú személyekből állnia. Különböző korú gyerekseregben könnyen kialakulhatnak a koroknak megfelelő szerepek: az idősebbek a fiatalabbaknak segítenek megtanulni a folyamatokat. A papírhajtogatással lehetőség nyílik arra, hogy mindenki a saját ügyességi szintjéhez mérten készítse el a kiválasztott figurát. A nehézségi foktól független az alkotás öröme. Sok tanár tanúsíthatja, hogy olyan diákok, akik más feladatokban nem jeleskednek, az origamival kitűnhetnek társaik közül, s ha ezek a gyerekek segítenek társaiknak, akkor a csoport az addig visszahúzódó, kevésbé népszerű gyermekre vezetőként tekinthet a foglalkozások idejére. Matematikai előny Egy lapos papírdarab háromdimenziós formává alakítása fejleszti a térérzékelést. A hajtogatásnál szintén lényeges a szimmetria elsajátítása: ami az egyik oldalon adott formát ölt, azt a másik oldalon is ugyanúgy kell megalkotni, ez pedig nem más, mint egy alapvető matematikai törvényszerűség. A geometria alapjai is az origamiban rejtőznek: háromszög, négyzet, téglalap és különböző szögek fedezhetőek fel a megformált művekben. Kognitív fejlődés A megismerés és a felismerés folyamata szintén nagy szerepet játszik az origamiban. A figurák hajtogatásánál a gyermekek a kezüket és a szemüket használják leginkább, hogy a konkrét lépéseket lekövethessék, az eredmény pedig egy tudatosan megalkotott mű, amely egyszerre elmés és csinos. Bizonyos lépések mentén kell végrehajtani a feladatot, amely nem csak a tanulásban jelent rendszert, de az életben is lényeges. A neves pszichológus, Piaget úgy véli, hogy a pszichés fejlődés a világ megismerő ábrázolásának és szemléltetésének folyamatos differenciálódásán keresztül valósul meg. A folyamatot az asszimiláció (a környezetből származó tapasztalatok már meglévő sémákba való beillesztése), és az akkomodáció (a sémáknak a környezethez való igazítása) egyensúlyának fokozatos megjelenése jellemzi. Multi-kulturális tudatosság Az origami a japán kultúra része. A nyugati diákok a papírhajtogatás művészetének elsajátításával, egy másik kultúra gyökereiből kaphatnak ízelítőt. A munkafolyamatok által megismerhetik, hogy az ázsiai népek is találékonyak és esztétikus, tetszetős produktumok történelmük szerves részei. Ha a gyermekek megszeretik az ázsiai gyökerekkel rendelkező origamit, akkor fokozottan érdeklődhetnek más népek szokásai, egyéb játékai iránt. Az összetartozás szimbóluma Japánban gyakran hajtogat egy egész iskola darukat bizonyos tematikus hetek keretein belül. Az origami figurákat a tanintézmény könyvtárában lógatják fel, hogy mindenki megcsodálhassa az elkészített remekműveket. A figurákat gyakran összegyűjtik és elküldik őket Hiroshimába, ezzel is erősítik a kulturális összetartozást. Bár a gyermekek különböző csoportok tagjai, mégis azonos dolgokat alkottak, így nem csupán egy csoport, hanem a közösség egésze érezheti magáénak a figurákat. A nagy mennyiségű kiállított papírtömeg pedig az összetartozást, az egység erejét szimbolizálja. vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3); Forrás: