Hangulatjavító ételek- avagy együk boldogra magunkat

Az emberi boldogság összetett kérdés, de az egyik forrása az evés és az ételek. Vannak azonban olyan ételek, amelyek szó szerint képesek boldogabbá tenni. Íme, pár nagyon hatásos hangulatjavító étel!

Az ételek alapvető funkciója, hogy üzemanyagot biztosítanak a szervezetünknek. Ha a megfelelő ételeket esszük nemcsak aktívak és egészségesek, hanem boldogabbak is lehetünk! A csokoládét és a kávét, mint hangulatjavítót mindenki ismeri. Most következzen néhány talán kevésbé ismert étel. 

Még egy könnyű mozdulat is pokolian fáj – ugye ismerős? Kellemetlen tud lenni, de gyógynövény krémekkel, fürdőkkel is segíthetünk magunkon.

Lazuljunk gyógynövénnyel!

Joghurt

A joghurt egy probiotikum, ami nagy mennyiségben tartalmaz jó baktériumokat, amelyeknek számos pozitív élettani hatása van, köztük a mentális egészségre is jótékonyan hatnak. Ez az agy és a bél közvetlen összekötöttségének köszönhető.

Egy 2015-ös holland tanulmány 40 egészséges felnőttet vizsgált, akiket két csoportra osztottak. Az egyik csoportnak egy olyan pirulát kellett bevenniük minden este, ami a görög joghurtban található baktériumhoz hasonlóakat tartalmazott, míg a másiknak egy placebo pirulát adtak. Négy hét után a probiotikumos csoport jobb eredményeket mutatott a depressziós tüneteket tekintve, és könnyebben túllendültek a rosszkedven, mint a placebóval etetett csoport.

Fotó: 123rf.com

Kimchi

Egy 2015-ös kutatásban a tudósok egy csapat pszichológiahallgatót kértek fel, hogy töltsenek ki egy kérdőívet, ami a szorongásos tüneteket vizsgálta. A kérdőív az étkezési szokásaikat is vizsgálta a megelőző 30 napban, kiemelt figyelemmel a fermentált ételekre, mint például a kimchi vagy a kefír.

A legjobb eredményeket azok produkálták, akik több fermentált ételt fogyasztottak. A legjobb hatással egyébként épp a legneurotikusabb egyénekre voltak ezek az ételek.

Foto:123rf.com

Banán

A banán a triptofánban, valamint a B6-vitaminban gazdag, és a szénhidráttartalma is magas. A B6-ra a szervezetnek szüksége van, hogy a triptofánt szerotoninná alakítsa át – egy neurotranszmitterré, amit a jobb hangulathoz kötnek. A triptofánt egyébként régóta használják álmatlanság, depresszió és szorongás kezelésére.

egészséges tisztítószer_banán

Foto:pixabay.com

 

Diófélék és magok

A diófélék és a magvak nagy mennyiségben tartalmaznak egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat, és a jó egészség szempontjából mindkettő elengedhetetlen. Emellett magas arányban található meg bennük E- és K-vitamin, valamint ásványi anyagok, például réz, magnézium, szelén és cink.

Továbbá kiváló fehérje- és rostforrások. Minden dióféle és mag különböző arányban tartalmazza ezeket az anyagokat, így érdemes utánanézni, hogy neked miből van épp szükséged többre, és az alapján majszolni.

Fotó: 123rf.com

Zab

A zabnak fontos szerepe van a táplálkozásban, főként a magas B-glükán tartalma miatt, ami egy oldható rost. A rost emészthetetlen az emberi szervezet számára, ezáltal segít kipucolni a beleket, serkenti az ételek átjutását rajtuk és csökkenti a koleszterin felszívódását. A zab alacsony glikémiás indexű élelmiszer, vagyis lassan szabadul fel az energia belőle és segít stabilizálni a vércukorszintet. A zabot épp ezért ajánlják reggelire, mert hosszú időre eltelít, vagyis csökkenti az éhségérzetet és az étvágyat. A zab segíthet a hangulat stabilizálásában és az ingerlékenység csökkentésében.

Ráadásul a zabban található triptofán az agyban szerotoninná alakul. Ez akkor történik a leghatékonyabban, ha a triptofán összetett szénhidrátokkal együtt van jelen – tehát a zab épp ideális ehhez. A zab B1-vitamint is tartalmaz, ami “anti-stressz vitamin” néven ismert. A kevesebb stressz több alváshoz és kevesebb szorongáshoz vezet, az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy zab segít az alvási hormon, vagyis a melatonin termelésében.

zab

Foto:123rf..com

Bab

A bab fontos fehérje- és rostforrás, ezen felül pedig gazdag B-vitaminokban, vasban, káliumban, magnéziumban és cinkben. Ráadásul a bab szinte az egyetlen növényi táplálék, amiben megtalálható a lizin nevű aminosav.

A babban rengeteg folát (B9-vitamin) van, ami a megfelelő agyműködéshez elengedhetetlen. A foláthiány kognitív károsodáshoz és depresszióhoz vezet.

Foto.:123rf.com

Spenót

Popeye nemcsak az erejét köszönhette a spenótnak, hanem a jókedvét is! A spenót rendívül tápláló leveles zöld, ugyanis nagy mennyiségben tartalmaz glutamin aminosavat, valamint vasat, folsavat és flavonoidokat. A krónikus stresszről köztudott, hogy megemeli a kortizol szintjét, amely aztán károsítja az agy szerkezetét és depresszióhoz vezet. Állatkísérletek kimutatták, hogy az étrendben a glutamin mennyiségének növelésével csökken a kortizol szintje, vagyis csökken a stressz, és a depressziós tünetek is javulnak.

spenot

Foto:123rf.com

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.