Ritmus, struktúra, diszlexia

A diszlexiás gyermekeknek sokszor gondot okoz a szótagok számlálása és sokan képtelenek felismerni, ha két szó rímel egymással.

Ezek a nehézségek a különféle és eltérő írásrendszerrel rendelkező nyelvek esetében is jelentkeznek, így valószínű, hogy a diszlexiások agya a beszélt nyelv hangjainak feldolgozásával nem képes megfelelően megbirkózni. Egy, a Cortex című szaklapban megjelent tanulmány szerint ennek a jelenségnek az alapja, hogy a diszlexiásoknak gondot okoz a ritmikus minták és a metrikus struktúra felismerése.

Martina Huss, Usha Goswami és kollegáik egy csoport tízéves diszlexiás és egészséges gyermeket vizsgáltak meg, akiknek egy rövid hallgatási gyakorlatot kellett elvégezniük, amelynek során egyszerű metrikus struktúrával rendelkező rövid dallamokat kellett hallgatniuk. A gyerekeknek el kellett dönteniük, hogy két dallam azonos vagy különböző. Hogy különbözőnek hallatszódjon egy dallam, a kutatók az erősebb hangok hosszúságát változtatták meg.

xswjyolg1

Ennek ellenére nem a hangok hosszúságának érzékelése befolyásolta leginkább a feladat teljesítésének sikerességét, hanem az emelkedési idő észlelése, ami az az idő, amire egy hangnak szüksége van, hogy elérje a maximum intenzitását. A beszédben egy adott szótag emelkedési ideje az az idő, amire szükségünk van egy magánhangzó képzéséhez. A hangsúlyos szótagok emelkedési ideje hosszabb, ezért ennek érzékelése elengedhetetlenül fontos a beszédben lévő ritmikus szabályszerűségek felismeréséhez.

A diszlexiás gyermekek rendkívül nehéznek találták a zenei feladatokat akkor is, amikor csak nagyon egyszerű, pár hangból álló dallamokat kellet felismerniük. A kutatási eredmények rendkívül erős kapcsolatot mutattak ki a metrikális struktúra észlelésének képessége és az olvasástanulás között.

A szakértők nem értenek egyet abban, hogy az erős és gyenge ütések (a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok) váltakozásának észlelése valóban kulcsfontosságú-e a fonológiai szabályszerűségek felismeréséhez. Egyes kutatók szerint a korai zenei nevelés – zenei játékok formájában –  hatalmas segítséget jelenthet a gyerekeknek az olvasásban.

Forrás: