Meglehet a HIV ellenszere?

Kutatók azt állítják, hogy egy matematikai eszköz segítségével sikerült megtalálniuk a HIV vírus sebezhető pontját.

A Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban megjelent egyik tanulmányban a kutatók azt állítják, hogy egy matematikai eszköz segítségével sikerült azonosítaniuk a HIV vírus sebezhető pontját, ami új védőoltások és gyógyszerek kifejlesztéséhez vezethet.

A HIV vírust azért rendkívül nehéz legyőzni, mert rendkívüli módon képes mutálódni. Az új kutatás azonban azonosította az ún. HIV-szektorokat, azokat az aminosav csoportokat, amelyek ritkán hoznak létre mutációkat. A kutatók szerint a vírusnak a túlélés miatt kell fenntartania ezeket a szektorokat, ezért a kezeléseknek ezeket a szektorokat kell elsősorban célba venniük.

ver62

A kutatást végző Ragon Intézet 2009-ben alakult, összegyűjtve a különböző tudományágak képviselőit a HIV/AIDS és más hasonló betegségek elleni harchoz. A mostani tanulmányt nem biológusok, hanem kémikusok végezték. Arup Chakraborty, Vincent Dahirel és Bruce Walker egy 1950-es évekből származó statisztikai módszert, a random mátrix elmélet alkalmazásával vizsgálták a HIV betegek óriási adatbázisából vett HIV fehérjéket és szekvenciákat, hogy megállapítsák, mely szegmens tűri a legkevésbé a mutációt.

Számításaik szerint ez a Gag nevű HIV fehérje 3-as szektora. E szektor egy része felelős azért a méhsejtes szerkezetért, amely a vírus belső héját alkotja. Ha ez a szerkezet túl sok mutáción esne át, összeomlana.

A kutatók azt feltételezik, hogy az új védőoltásoknak és gyógyszereknek nem egy véletlenszerű támadást kell indítaniuk, hanem összpontosított támadást kell intézniük a hármas szektor ellen. Dan Barouch professzor most azt tervezi, hogy majmokon teszteli a hipotézist.

Forrás:

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.