Minél nehezebben, annál könnyebb

Az Indiana és a Princeton Egyetem kutatói két kísérletet végeztek el, melyekkel azt szándékozták bebizonyítani, hogy a nehezebben olvasható betűtípusok könnyebbséget jelentenek az olvasási nehézséggel küzdőknek.

Ahogy arról a tanulmány szerzője, Connor Diemand-Yaman beszámolt, az első kísérlet során huszonnyolc önként jelentkező felnőttnek néhány történetet kellett elolvasniuk, majd utána az abban előforduló szereplőkről kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk. A kísérleti alanyokat három csoportra osztották, mindannyian ugyanazokat a szövegeket kapták, de más-más betűtípussal nyomtatva. A legjobb eredményt az a csapat érte el, akiknek a legnehezebben olvasható betűtípussal – 12-es méretű Comic Sans MS – volt szedve a szövege. A másik hasonló kísérletben több mint kétszázhúsz főiskolás vett részt, de köztük is ugyanez az eredmény született.

olvas2

Diemand Yauman szerint a kísérletek azt bizonyítják, hogy az emberek jobban emlékeznek arra a szövegre, amely nehezebben olvasható betűtípussal van szedve. A tanulmány azonban nem tért ki arra, vajon nem csupán azért emlékeztek jobban az ilyen típusú szövegekre az alanyok, mert annak betűtípusa új volt számukra, illetve arra sem, hogy mi alapján döntötték el, melyik betűtípust nevezik ki nehezebben olvashatónak, hiszen nem feltétlenül ugyanaz a betűtípus tűnik nehéznek mindenki számára.

Az sem tisztázott, hogy ha igaz, amit a tanulmány állít, nem lenne-e szükség arra, hogy a tankönyveket vagy újságokat is olyan betűtípussal szedjék, ami könnyebben megjegyezhető szövegeket eredményez az olvasók számára, és, hogy vajon a nehezen olvasható betűk nem erőltetik-e meg a szemet és nem okoznak-e fejfájást. A kérdések megválaszolására további vizsgálatokra lesz még szükség.

Forrás: