A közlekedési zaj növeli a stroke kockázatát

A közlekedési zaj növeli a stroke kockázatát a hatvanöt évesnél idősebbeknél – derült ki egy dán kutatásból.

A kutatók háromezerszázhúsz olyan személy kórlapját és egyéb adatait elemezték, aki 1993 és 1997 között részt vett a dán táplálkozási, onkológiai és egészségügyi követéses vizsgálatban.

stroke6A felmérés alanyai közül a többéves követési időszakban 1881-nél alakult ki agyi érkatasztrófa. Az összes stroke-os eset nyolc százalékában, illetve a hatvanöt évesnél idősebbeknél az agyi érkatasztrófák tizenkilenc százalékában a betegség összefüggésbe hozható a közlekedési zajjal.

A vizsgálatból kiderült, hogy a közlekedési zajszínt minden egyes tíz százalékos emelkedése tizennégy százalékkal növeli a stroke kockázatát az összes korcsoport átlagában, ám a rizikó huszonhét százalékos, ha csupán a hatvanöt évesnél idősebbeket veszik alapul.

Hatvan decibel felett a kockázat még magasabb. Egy forgalmas utca zajszintje hetven-nyolcvan decibel között mozog, a fűnyíró vagy a láncfűrész működtetése kilencven-száz decibeles zajszinttel jár, míg egy felszálló sugármeghajtású repülőgépnél eléri a százhúsz decibelt.

Mint a dán kutatók kiemelik, a zaj stresszt jelent a szervezet számára, és alvászavarokat okoz: e tényezők hatására megemelkedik a vérnyomás, szaporábbá válik a pulzus, és növekszik a stresszhormon szintje is.

agy48012

A tudósok olyan tényezőket is figyelembe vettek, mint a levegőszennyezés, a vasúti szerelvények és a repülőgépek keltette zaj, a dohányzás, az alkohol– és kávéfogyasztás vagy az étrend.

A vizsgálat résztvevőinek többsége városi környezetben élt, és a minta a zajszint tekintetében nem tekinthető reprezentatívnak. A zajos városrészekben ugyanis általában a szegényebbek élnek, míg a jobb módúak megengedhetik maguknak, hogy csendesebb negyedekben vegyenek lakást.

vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3);

Forrás: