Jól állunk a wellness terén

A magyarországi szállodák típusai közül mostanság leginkább a wellness szolgáltatásokat nyújtó hotelek kerültek előtérbe.

Talán az EU-csatlakozás után bő egy évvel érdemes számvetést tartani, hogy hol is állunk az európai piacot tekintve, merre haladunk, melyek a hiányosságaink illetve előnyeink a többi uniós országhoz képest.

Mi számít wellness hotelnek Magyarországon, illetve a többi uniós országban, van-e erre szabályozás? -kérdeztük Baranyai Györgyöt, a Magyar Szállodaszövetség wellness szekciójának vezetőjét.

Egységes EU-szabályozás nincsen. Nálunk van egyfajta osztályba sorolási rendelet, mely meghatározza, hogy milyen szálloda típusok jelenthetnek meg az elnevezésben: gyógyszálloda, turistaszálló, ifjúsági szálloda? Ezek közé már bekerült a wellness kategória is. A városi vagy körzeti jegyző ellenőrizheti, hogy a szálloda megfelel-e a minimális követelményeknek.

Wellness hotel esetében legalább egy fedett uszodával, megfelelő minőségű, kardiogépekkel ellátott fitness-teremmel, és legalább egy fő wellness végzettségű alkalmazottal kell rendelkeznie a szállodának, valamint meg van határozva, hogy hányféle masszázst és kozmetikai kezelést kell biztosítani. Ausztriában, Németországban, Olaszországban független szervezeteket, szakmai minőséget garantáló cégeket kérnek föl, hogy minősítsék a hotelt wellness szállodává.

Milyen különbségeket lát a magyarországi és a külföldi wellness szállodák, szolgáltatások között?

Magyarországon mindent tudunk, ami a piacon jelen van, sőt, néhány szálloda szélesebb skálát kínál, mint egy-egy külföldi wellness hotel. Annyi előnyünk mindenképp van, hogy nálunk nagyon régóta léteznek gyógyszállók, a termálvíz adta lehetőség nagy kincs számunkra. Több olyan szálloda is van, amely gyógyszállóból alakult át wellness szállodává. Külföldön ebből a szempontból még mindig nincsenek olyan magas szinten, mint mi.

Viszont nálunk hiányzik a ?gyermekbarát? wellness szálloda, jelenleg csak egy hotel van, amely kimondottan gyermekes családoknak nyújt különböző szolgáltatásokat. Fontos lenne fölzárkóznunk, hiszen az eladhatósága jó, mert a középosztály, mely a legpotenciálisabb vevőréteg, a gyermekeivel együtt tervezi a nyaralást. De úgy látom, hogy két-három éven belül ez nálunk is kialakul: a már meglévő szállodákhoz hozzáépítik, az újak pedig eleve betervezik a gyerekmedencét és a különböző foglalkoztató- és játszóhelyiségeket.

Mindezt figyelembe véve milyen az itthoni wellness szállodák, ezen belül a szolgáltatások kihasználtsága, illetve a magyarok és a külföldi vendégek aránya?

A szállodák kihasználtsága 60-70%-os, a vendégek nagyobb része magyar. Az ingyenes szolgáltatásokat (medence, élményzuhany, szauna, gőzfürdő, vízmasszázs?) mindenki igénybe veszi. Azok a szolgáltatások, amelyekért fizetni kell (masszázs, kozmetikai kezelések, pakolások, orvosi jellegű kezelések) kevésbé kihasználtak, nagyjából a vendégek fele él a lehetőséggel. A külföldiek nagyon szeretik a különböző csomagokat, melyek az alap ellátáson túl tartalmaznak bizonyos, egyébként fizetős szolgáltatásokat, mert így olcsóbban jönnek ki, mintha azokat külön-külön vennék igénybe.

A magyar vendég még nem szokott hozzá ezekhez a csomagokhoz, ők inkább a helyszínen szeretnek választani a lehetőségek közül. Ezek a csomagok több éjszakás tartózkodást foglalnak magukba, a magyarok pedig általában egy-egy hétvégére mennek pihenni. Ez azért nem jó a szállodáknak, mert nem tudnak előre tervezni, nehezebb biztosítani a szolgáltatási kapacitást. Gondoljunk bele: egy szállodában van két-három kozmetikus, és egy hétvégére hirtelen érkezik száz vendég. Ha csak a fele szeretné igénybe venni a kozmetikai szolgáltatást, akkor is lehetetlen megoldani.

Sokat hallani mostanában, hogy a szlovák, cseh és lengyel wellness szállodák is rohamosan fejlődnek. Ez hogy érint minket?

Valóban, a velünk együtt csatlakozott országok is feltörekvőben vannak a wellness terén, de azt mondhatom, hogy egyelőre jobban állunk. Igyekeznek lépést tartani velünk, de korántsem tartanak ott, ahol mi.

Az EU ad lehetőséget fejlesztésre, akár pályázatok, akár egyéb formában?

Sajnos egyáltalán nincsenek olyan lehetőségek, mint régebben. Többre számítottunk. A Széchenyi-terv nagyon jó volt, ilyen komoly összegek az EU-ban nem lesznek. A wellness szállodák magántőkéből, banki segítséggel épülnek és fejlődnek. Ígérnek ugyan uniós pályázatokat, de ezek nem kimondottan a szállodaiparnak szólnak, hanem inkább járulékos módon segítenek majd, ha lesznek egyáltalán.

Mindent összevetve ugyan nem állunk rosszul, de annyira jól sem, hogy kényelmesen hátradőljünk. Hiszen a szomszédos országok is rohamosan fejlődnek, s ahhoz, hogy megtartsuk a német, holland, francia, dán és osztrák turistákat, egyre több lehetőséget kell kínálnunk, hogy megérje nekik Magyarországig eljönni. És jó lenne azt is elérni, hogy a magyarok inkább az itthoni nyaralást válasszák: ha a nagycsaládosok megkaphatnák mindazt, amit egy közeli osztrák vagy szlovák szállodában, jó esélyünk lenne arra, hogy a szállodák és a szolgáltatások kihasználtsága is emelkedjen.

Forrás: