Már hathónapos kisbabák figyelmében megmutatkoznak a kétnyelvű környezet előnyei

A kétnyelvű családi környezet előnyei már a hathónapos kisbabáknál megmutatkoznak: egy új kutatás szerint kitartóbb a figyelmük, mint az egynyelvű családba született babáknak.   

A kanadai Yorki Egyetem Egészségügyi Karának kutatói megállapították, hogy a kétnyelvű környezetnek jelentős hatása van a gyermekek figyelmének korai fejlődésében és ennek kognitív előnyei egész életükre kihatnak.

A Developmental Science folyóiratban publikált tanulmány szerint az egyetem tudósai két különálló kutatás végeztek, amelyekben a kisbabák szemmozgásán mérték le figyelmüket és tanulási képességüket, a picik egy kamerával felszerelt bölcsőben feküdtek és képeket mutattak nekik. A figyelemmel kísért babák egyik csoportja egynyelvű környezetben nevelkedett, míg a másik csoportban minden kicsi egyenlő időarányban két nyelvet hallott.

A kísérlet rávilágított arra, hogy a figyelem fejlődésére komoly hatással van a kétnyelvű környezet: máshogy alakul ki és fejlődik a figyelem az ilyen családban felnövő babáknál. Ez azért fontos, mivel a figyelem minden megértés alapja – hangsúlyozták a kutatók.

Az első kutatásban a kisbabák előtt egy képernyő jelent meg, amelynek középpontjában két kép közül hol az egyik, hol a másik tűnt fel. Attól függően, hogy melyik kép volt a központban, a képernyő jobb vagy bal szelén tűnt fel a tekintetet vonzó következő célkép. Tehát amikor a középpontban egy rózsaszín-fehér kép volt, azt a baloldalon követte egy másik kép, ha egy kék-sárga kép volt a középpontban, azt a jobboldalon követte a látnivaló. Ezt a szabályt minden gyerek megtanulta.

“A második kísérlet a félidejéig ugyanezen a módon folyt, de akkor a kutatók megváltoztatták a szabályt. Kiderült, hogy a kétnyelvű környezetben élő kisbabák könnyebben megtanulták az új szabályt és gyorsabban tudták, hogy a képernyő melyik szélén fog feltűnni a kép” – mondta el a tanulmány egyik szerzője, Scott Adler professzor. 

A kutatók szerint a fejlettebb figyelem a komplexebb környezetnek köszönhető, amelyben a kisbabák szimultán tanulnak és különböztetnek meg két nyelvet. 

“Az a különösen izgalmas a kutatás eredményében, hogy olyan kisbabákat figyeltek meg, akik még nem kétnyelvűek, csak hallják a kétnyelvű környezetet és annak már hatása van a kognitív képességeikre” – hangoztatta Adler.

Forrás: https://napidoktor.hu/index