Pirosruhás kampány

Amerikai kutatók szerint azonban a “pirosruhás kampány” sokat segített a szívinfarktus gyakoriságának csökkentésében.

Az amerikai szívgyógyászok 2002-ben indították el azt az országos programot, mely azt igyekezett tudatosítani, hogy a szívroham nemcsak a férfiak, hanem a nők vezető haláloka is. A mozgalom jelképe egy piros női ruha lett, melyet világsztárok viseltek a tévéműsorokban, és melyre hatalmas betűkkel azt vetítették: "Ez nem piros ruha. Ez riadó!".

Az Amerikai Szívgyógyász Kollégium  kongresszusán Liliana Cohen mutatta be annak a vizsgálatnak az eredményeit, mely New Jersey állam kórházainak szívinfarktus-statisztikáját foglalta össze. Az adatok az elmúlt 22 év alatt szívroham miatt a kórházi őrzőszobákba beszállított betegek sorsát ismertették. A heveny szívroham miatt kezelésre szoruló 315 246 betegnek 41 százaléka volt nő.

sziv211

Az előadó kiemelte, hogy a több mint két évtized során az infarktus gyakorisága az Egyesült Államok területén csökkent, kiváltképp a férfiak csoportjában, de ez a kedvező változás 2002, azaz a Pirosban A Nőkért mozgalom kezdetétől számítva mérhetően gyorsult.
Hangsúlyozta, hogy a férfiakhoz képest mind a kórházi bentfekvés ideje során, mind a hazabocsátás utáni első esztendőben az infarktusos nők halálozása gyakoribb volt, tehát a szív- és érrendszeri betegségek szempontjából a nők veszélyeztettebbek.

Az amerikai szívgyógyászok a piros női ruhával jelképezett mozgalom igen jelentős eredményei alapján ezt tovább kivánják erősíteni, és mivel kiváló reklám az üzleti élet kiemelkedő képviselőinek is, a legnagyobb áruházláncok, divatcégek és az élelmiszeripar legismertebb tagjai támogatják ennek megmozdulásait. A Szív Világszövetség valamennyi tagországában is folyik a felvilágosító munka. A szövetség tagjaként a Magyar Kardiológusok Társasága és a Magyar Nemzeti Szív Alapítvány ugyancsak folytatja a Pirosban A Nőkért (PAN) mozgalmat.

Forrás: