A középkorúak vezetés közben veszélyesebbek?

A vezetés és az sms-ezés együtt nem megy – ha igen, akkor is életveszélyes. A középkorúak ezt még inkább tudhatnák, ám a jelek szerint többet is hibáznak a fiataloknál, miközben művelik.

Sms-ezni vezetés közben nem szabad – sokszor hallhattuk már ezt az intelmet, sokan mégsem fogadják meg. Ez az életveszélyesnek joggal nevezhető tevékenység a középkorúaknál még jellemzőbb, mint a fiataloknál – derítette ki egy új tanulmány.

„Nem kell azt hinni, hogy bármely korcsoport számára megengedhető a vezetés és az sms-ezés egyszerre. Ne értsük félre a dolgot – hangsúlyozta Randall Commissaris, a tanulmány társ-szerzője, a Detroit-i Wayne Állami Egyetem gyógyszerészeti karának docense. Hozzátette: manapság egyre több idősebb ember sms-ezik, nem csupán a 20-as, 30-as éveikben járók. Sajnos, sokan közülük éppen vezetés közben teszik ezt.

Commissaris a kollégáival szisztematikusan tesztelt vezetőket, 18 és 59 éves kor között. Megállapították, hogy miközben a fiatal sofőrök 25 százaléka majdnem átmegy a szembejövő sávba vagy rámegy a padkára, miközben sms-ezik, addig ez az idősebbek körében 100 százalék. A tanulmányt publikálták is az Accident Analysis and Prevention szaklapban.

Ahhoz, hogy megvizsgálják, hogyan érinti a különböző életkorú sofőröket az sms-ezés, a kutatók 50 férfit és nőt teszteltek egy számítógépes vezetés során. Az sms-ezés képessége változó volt. Heten a résztvevők közül igen korlátozott módon írtak, vagyis keresniük kellett a betűket és egy ujjal gépeltek. 16-an azt vallották, hogy jók ebben, két kézzel írnak. Az önkéntesek közül 27-en pedig igen képzettek voltak e téren, egy kézzel kitűnően sms-eztek.

shutterstock_120339700

A kutatók elosztották az önkénteseket különböző kategóriákba: 18-24 év közöttiek, 25-34 év közöttiek, 35-44 valamint 45-59 év közöttiek.

Hogy teszteljék vezetési képességeiket, megkérték őket, vezessenek egy négy ajtós, felszerelt szimulátoron, melyhez virtuális, de reális úttest környezetet kaptak. Kétsávos úton kellett haladniuk. Nem voltak stop jelek vagy lámpák. Autók sem voltak a szembejövő sávban.

Minden önkéntes fél órát vezetett. Arra kérték őket, hogy vezessenek nagyjából 80-90 kilométeres sebességgel, miközben egy kézzel sms-t írnak.

Összességében a vezetők kétharmada tett „sávkirándulásokat”, vagyis átment a szembejövő sávba vagy ráment az útpadkára – mutatta ki a tanulmány. A képzett sms-írók körében a sofőrök fele tette ugyanezt.

Ám ha mélyebbre ásunk, a kutatók számára kiderült, hogy szinte az összes vezetési hibát a 45-59 éves korosztályban követték el. Összehasonlításképpen a 18-24 éves korosztálynak csak egynegyede hibázott. A 25-34 évesek körében 40 százalék, a 35-44 évesek között 80 százalék tett „sávkirándulásokat”, ami azt jelenti, hogy a korral folyamatosan rosszabbodik az figyelem megosztásának képessége.

A nemek tekintetében semmilyen különbség nem mutatkozott.

shutterstock_1198033

Hogy az idősebb vezetők pontosan miért produkáltak rosszabbul, az nem világos, bár a kutatócsoport úgy véli: ők egyszerűen több időt töltenek azzal, hogy a készüléket nézik, vagy úgy általában kevésbé képesek egyszerre több dologra figyelni.

„A felfedezés igen meglepő volt számunkra – mondta Randall Commissaris. – Mivel a figyelemeltereléssel történő vezetésről szóló szakirodalom szerint az érettebb vezetők jobban tudják kezelni a zavaró tényezőket, beleértve az utassal való beszélgetést, a telefonos beszélgetést vagy éppen a térkép ellenőrzését.” Hozzátette, ez a tanulmány rámutat, az idősebb sofőrökhöz ezek szerint nem úgy kell hozzáállnunk, hogy valóban minden tekintetben jobban kezelik a figyelemelterelést – ugyanis ez nem igaz.

A szakember szerint legjobb lenne, ha mindenki személyes sms-tilalmat vezetne be magának vezetés közben. A valóság ugyanis az, hogy az az sms sosem lehet annyira fontos, hogy megzavarjuk ezzel a vezetést és kockáztassuk a magunk és mások életét.

Vezetés közben sms-ezni mindig rossz ötlet hangsúlyozta Kara Macek, a Washington-i Governors Highway Safety Association kommunikációs igazgatója. – Nem számít, hogy valaki 60 vagy 16 éves.”

Valóban, manapság inkább a fiatal sofőröknek szól a „ne sms-ezz, miközben vezetsz” üzenet – a tanulmány megerősíti az igényt, hogy ezt az idősebbekre is érdemes kiterjeszteni. Aggasztó belegondolni, hogy vezetési képességeiket sokkal jobban befolyásolja az üzenetküldés – ilyen szempontból ugyanolyan helytelenül viselkednek, mint a fiatalok.

Az üzenet tehát mindenkire érvényes: tedd félre a telefonod és koncentrálj az útra!

Forrás: Adrina – Napidoktor.hu

Forrás: