5+1 tipp a szakítás egészséges túléléséhez

Egy kapcsolat befejezése soha nem könnyű folyamat. Ám fontos tudni, ez a szakasz is átmeneti az életünkben. Mit tehetünk a szakítás könnyebb feldolgozásáért?

Hogyan lehetséges a szakítás túlélése, miként lehet újra megtanulni élni, szeretni és bízni? Sokan küzdenek ezzel a kérdéssel egy ilyen szívettépő esemény után. A szakítás sosem könnyű, akkor sem, ha mi magunk kezdeményeztük azt.

Rengeteg érzéssel kell megküzdeni, egyesekkel hosszabb ideig tart. A túlélés és a feldolgozás érdekében több lépés megtétele szükséges, hogy a jövőben egy egészséges kapcsolatot alakíthassunk ki, nemcsak mással, magunkkal is. De lássuk a lépéseket, amelyek fontosak a feldolgozáshoz.

  1. Fejezzük ki érzéseinket!

Ez az első teendő. A gyászfolyamat tele van hullámvölgyekkel, egyik pillanatban szomorúságot, a másikban haragot tapasztalhatunk. Akad, aki megkönnyebbülést is érez.

  1. Ismerjük el, mit érzünk

A szakítás számos érzést és érzelmi szakaszt idézhet elő. Lehet az elfogadás (különösen közvetlenül a szakítás után); megkönnyebbülés, sokk, tagadás, bánat, elutasítás, fájdalom, árulás, félelem, zavar, szomorúság.

krízis, kapcsolat

Fotó: 123rf.com

  1. Próbáljuk ki a rövid távú lépéseket

Az érzések leküzdése csak az első lépés a szakítás feldolgozásához. Bármennyire nehéznek tűnik is az elején, a következő lépéseket fontos megtenni érzelmi, mentális és fizikai biztonságunk érdekében, rögtön a szakítás után:

  • Találjuk meg újra magunkat: amikor párkapcsolatban élünk, különösen hosszú távon, könnyen megfeledkezünk önmagunkról. Nehéz lehet most a pozitívumokra összpontosítani, de megtanulhatjuk, hogy ezt az időt az önfeltárás lehetőségének tekintsük. Vannak-e tevékenységek, amelyeket mindig is ki akartunk próbálni, olyan helyek, ahova elutaznánk, vagy ahol ennénk, de sosem tettük meg? Itt az ideje, hogy ezeket valóra váltsuk.
  • Fontoljuk meg szakember segítségét: ezeket az alkalmakat beszélgetési terápiának is nevezik. A pszichoterapeutával folytatott foglalkozások segíthetnek az érzelmek leküzdésében, miközben a megfelelő megküzdési módokat is feltérképezik. Keressünk terapeutát, aki a szakítás feldolgozására szakosodott.
  • Maradjunk aktívak társadalmilag: a szakítás miatti gyász olyan erős lehet, hogy végül egyedül marad az ember. Fontos a csoport- és az egyéni támogatás, a barátok és a család. Bár nehéz lehet, próbáljuk meg ne elszigetelni magunkat ebben az időszakban. A barátok, családtagok segíthetnek kiszellőztetni a fejünket és megmutathatják, hogy számíthatunk rájuk. Ha társas kapcsolatainkra koncentrálunk, az segíthet a jövőbeni romantikus kapcsolati készségek erősítésében is. Ráaádsul nem tör ki olyan könnyen rajtunk a depresszió.
  1. Rendezzük át, ahol élünk

A szakítás gyakran jár azzal, hogy egyik vagy mindkét személy elköltözik egy korábban közös élettérből. A költözéssel egyébként is jár stressz – de az érzelmi terhek még jobban megnőhetnek, ha az exünkkel közös háziállatokat tartottunk, vagy gyerekek születtek a kapcsolatból.

Élethelyettől függően előfordulhat, hogy pénzügyi támogatásra van szükségünk, mert a partner keresete kiesett. Ilyenkor is kérhetünk segítséget a családtól, barátoktól.

noszex, párkapcsolat

Fotó: 123rf.com

  1. Koncentráljunk a hosszútávú felépülésre

A gyász egy folyamat, amelynek nincs határozott idővonala. Lehet, hogy egy szakítás után egy kicsit tovább kell gyászolnunk. Alapvető fontosságú az általános mentális egészsége szempontjából, hogy feldolgozzuk a történteket és azt, hogy új életkörülményeink vannak. A szakítás során is gondoskodhatunk mentális egészségünkről, illetve arról, hogy szociálisan és fizikailag is aktívak maradjunk. Ez segíthet csökkenteni a fájdalmat és a depressziót, ha tapasztalunk ilyet. Ha hosszú távon időt szánunk az öngondoskodásra, egészséges kapcsolatot építhetünk ki önmagunkkal, ami azután a kapcsolatainkba is áttevődik.

  1. A bizalom visszaépítése

A szakítás körülményeitől függően kihívást jelenthet számunkra újra megbízni másokban. A bizalom helyreállítása nélkül azonban problémák merülhetnek fel jövőbeni partnerünkkel kapcsolatban. A bizalom kiépítése időbe telhet, de ha szükséges, egy terapeuta is tud stratégiákat javasolni a kapcsolatokba vetett bizalom helyreállítására. Ne habozzunk segítséget kérni, ha szükségünk van rá!

Olvasd el ezt is!

Szakítás – Ha ezt a 7 mondatot hallod, itt a kapcsolat vége

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.