Tanulj Tinó, nehogy agresszív légy!

Egy program során, melyben a gyermekek édesanyjukkal folytatott játékait ösztönözték, kiderült, hogy az együttlét növeli felnőttkori intelligenciájukat, és kevésbé lesznek erőszakosak.

A vizsgálatok 20 évvel ezelőtt értek véget, azóta ez a negyedik utánkövetéses összefoglaló.  „A legizgalmasabb az erőszakos viselkedés csökkenése, mert erről korábban nem tudtunk” – magyarázza Dr. Susan Walker, a kísérlet vezetője, aki a jamaikai Nyugat-Indiai Egyetem professzora.

1980-ban a kutató és kollégái 129 jamaikai kisgyereket kezdett el vizsgálni és utánkövetni, olyanokat, akiknek a fejlődése késett, ráadásul elszegényedett területeken nevelkedtek. Egyik részüket bevonták a fejlesztő programokba, másik részük kiegészítő tápszereket kapott, egyik részük fejlesztést és tápszert is kapott, míg a negyedik csoport egyikben sem részesült.

A fejlesztő tevékenységet egy szakember heti látogatása jelentette, aki megtanította az édesanyának, hogyan játsszon gyermekével, hogy vonja be gyerekét a mindennapi tevékenységekbe, valamint új játékokat és könyveket is vitt az édesanyák számára. A tápszert kapók heti 1 kg anyatej alapú tápszert kaptak. A foglalkozások két évig tartottak.

alma12

Jelenleg a gyerekek 22 évesek, átlagosan 6 ponttal magasabb az IQ-juk, mint azoknak a társaiknak, akik nem részesültek a fejlesztő foglalkozásokban. „Elemi fontosságú a koragyerekkori fejlesztés” – jegyzi meg a kutató. A gyerekek, akikkel többet foglalkoztak, 65 százalékkal kisebb valószínűséggel vettek részt verekedésekben és erőszakos cselekményekben felnőttkorukban, ráadásul jobban teljesítettek matematikából és a szövegértésük is jobb volt.

A tápszeres csoportnál nem tapasztaltak hasonló hatásokat. Egyik tényező sem befolyásolta a felnőttkori alkohol- és cigarettafogyasztást, a fiatalkori terhességek számát vagy a középiskola utáni továbbtanulást. Társaikkal összehasonlítva alacsonyabbak maradtak-valószínűleg a csecsemőkori szegényesebb táplálás következtében.

tanul3

A vizsgálat nem keresett magyarázatot a jobb teljesítmény okára. Feltételezhető, hogy a gyerekeknek magasabb elvárásai alakultak ki önmagukkal szemben, aminek hatására javult az iskolai tejesítményük is. „A koragyerekkori fejlesztés hatása évekkel később is érezhető: hatására javul az iskolai teljesítmény, csökken az agresszív magatartás” – állítja Dr. Benard Dreyer gyerekgyógyász professzor (New York Egyetem Orvosi Kar), aki a kutatásban nem vett részt.

Szerinte hasonló programokat kellene indítani az Egyesült Államok szegény gyerekeinek és a fejlődő világban is, bár ennek költségvonzatait nem vizsgálták. A vizsgálat értékét emeli, hogy igen jól megtervezett, sok éven át tart utánkövetési munkának az eredménye. Walker szerint a korai- fejlesztést a fejlődésben és növekedésben elmaradt gyerekek számára az alap gyermekgyógyszati ellátásrészévé kellene tenni, éppúgy, mint a védőoltásokat. A közlemény a Pediatrics folyóiratban jelent meg.

Forrás: