Az én barátom a te barátod?

Egy friss kutatás eredményei szerint a digitális világban is igazolódik az ún. barátság paradoxon, amely szerint az emberek szívesebben barátkoznak olyan személyekkel, akiknek náluk bővebb a baráti köre.

Az ún. barátság paradoxont Scott Field szociológus írta le 1991-ben. A tézis szerint egy személy bármely barátja nagy valószínűséggel népszerűbb az adott személynél, amelynek oka, hogy az emberek szívesebben barátkoznak olyanokkal, akik több ismerőssel és baráttal rendelkeznek, mint ők maguk.

Pew Center’s Internet and American Life Project frissen közölt kutatása szerint a Facebook közösségi oldala a digitális közösségekre leképezve is alátámasztani látszik Field elgondolását. A vizsgálat szerint ugyanis, míg egy átlagos felhasználónak 245 barátja van a közösségi oldalon, addig a felhasználó barátai átlagosan 359 baráti kapcsolattal rendelkeznek. Emellett kimutatható, hogy a népszerű felhasználók sokkal nagyobb arányban jelennek meg bejegyzéseikkel a hírfolyamban, mint az izoláltabb személyek.

14623

A kutatást vezető Keith Hampton, a Rutgers Egyetem professzora szerint a Facebook használók 20-30 százaléka szerint egyfajta véleményvezérként működik az oldalon, ők azok, akik jellemzően sok új kapcsolat felkérést kapnak, akik rendszeres lájkolók, és akik jelentős számú fotón szerepelnek.

A Pew szerint egy átlagos Facebook felhasználó havonta hét új barátra tesz szert, ebből három esetben ő küldi a felkérést, négy esetben pedig fogadja. A kapcsolat kezdeményezések 80 százalékát fogadják el a felhasználók. A vizsgálat rámutat arra is, a felhasználók csak 5 százaléka rejt el bejegyzéseket ismerősei elől, miközben egy tipikus Facebook felhasználó baráti kapcsolatain keresztül mintegy 150 ezer személyt ér el.

Forrás: