85 kiló papírszemetet termelünk

Magyarországon fejenként kb. 85 kilogrammnyi a „papírlábnyomunk”, vagyis átlagosan ennyi papírt használunk el évente. Ennek jelentős részét a napi vásárlásainkból adódó csomagolóanyag mennyisége teszi ki. Csak az Auchan magyarországi áruházainak polcairól egy évben 40-50 millió darab italos kartondobozba csomagolt terméket vásárolnak; ezért is tartja kiemelten fontosnak mind az Auchan, mind a csomagolóanyag gyártó Tetra Pak, hogy a dobozok papír alapanyagául szolgáló fa felelős forrásból származzon. A Tetra Pak és az Auchan Magyarország Kft. szeptember 5-én közös, egy hónapig tartó, környezettudatos döntésre ösztönző játéksorozatot indít, azzal a céllal, hogy felhívja a lakosság figyelmét a csomagoláson elhelyezett FSC logóra és annak jelentésére.

Másfélszer annyi papírt fogyasztunk, mint a világátlag

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) korábbi adatai szerint a világon fejenként 56 kg papírt használunk el évente, Magyarországon pedig ez a szám 85 kg/fő. Ezzel szemben, míg Romániában mindössze 33 kg, az Egyesült Államokban 229 kg/fő, Németországban pedig már 242 kg. Ezért van a környezetvédelem területén óriási szerepe a gyártói felelősségnek, hiszen az nem az újrahasznosítással, hanem az alapanyagok felelős megválasztásával kezdődik.

szemét1

A Tetra Pak saját területén, a csomagolóanyag gyártásban az erdők felelőtlen kezelésének megakadályozása érdekében 2007 óta működik együtt az FSC (Forest Stewardship Council, vagyis Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa) nemzetközi szervezettel, 2013 óta pedig magyarországi ügyfelei számára is elérhetővé tette a Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsának tanúsítását viselő csomagolást. Az FSC emblémája arról tanúskodik, hogy a gyártó és a termelési lánc minden szereplője felelősen gondolkodik, emellett pedig a fogyasztókat segíti a környezettudatos választásban.

Fontos a környezetvédelem, de nem tudjuk, mivel tehetünk érte

A GfK Piackutató Intézet 2013 decemberében, a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából országos, reprezentatív felmérést készített arról, mennyire fontos a magyar lakosságnak, hogy vásárlás során környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert válasszon. A felmérésből kiderül, hogy hiába helyezik el a gyártók a termékeken a tudatos döntést segítő FSC védjegyet, mi, magyarok nem ismerjük azt.

 „A felmérés szerint a lakosság 91,2% nem tudja, hogy mit jelent az FSC logója, ugyanakkor saját bevallásuk szerint előnyben részesítenék azokat az élelmiszer csomagolóanyagokat, amelyekről tudják, hogy kevésbé terhelik a környezetet” – mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketing vezetője. „Magyarországon egyre több tejes és gyümölcsleves dobozon jelenik meg az FSC emblémája: Azzal, hogy bemutatjuk, milyen fontos jelentést is hordoz ez a jelzés, szeretnénk segítséget nyújtani a környezettudatos vásárlóknak” – tette hozzá.

szemét2

A cél a tudatosság növelése

A környezettudatos gondolkodás népszerűsítésére és előmozdítására fogott össze a két vállalat, hogy egy hónapon keresztül, 2014. szeptember 5. és október 10. között mind a 19 Auchan áruházban kiemelt helyen találkozhassanak a vásárlók a felelős erdőgazdálkodás védjegyét viselő italoskartonokkal.

„Vállalatunk fenntartható fejlődés politikájának alappillére a környezet védelme. Áruházaink, ahol lehet, megújuló energiát használnak, szelektíven kezeljük az áruházakban keletkező hulladékot és gondoskodunk azok újrahasznosításáról. Bevásárlótáskáink tartósak, illetve újrahasznosíthatóak, valamint részben újrahasznosított anyagokból készülnek, áruházainknál ingyenes kerékpártárolókat biztosítunk és minden esetben megközelíthetőek tömegközlekedési eszközökkel” – mondta Gál Judit, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve: „Az FSC sem ismeretlen számunkra, hiszen kifejezett kérésünkre, az Auchan sajátmárkás gyümölcsleveit és a tejeket is FSC tanúsítású kartondobozokba töltik a gyártóink. A következő 1 hónap során a rendelkezésünkre álló eszközökön keresztül még inkább igyekszünk megismertetni a védjegyet vásárlóinkkal.”

szemét3

Jutalmazzák a tudatos vásárlói döntéseket

A vásárlók az áruházláncban kihelyezett óriás maketteken, az Auchan akciós újságaiban és az áruházi hangosbemondón keresztül is kapnak információt arról, hogy mit jelent az FSC védjegy, valamint a kampány részeként a fogyasztókat játékra is invitálják. Annak érdekében, hogy minél inkább felhívják a figyelmet a csomagoláson látható kis emblémára, 10 db Tetra Pak csomagolásról kivágott FSC logó beküldésére kérik a vásárlókat, akik megnyerhetik a 10 darab 100 ezer forint értékű Auchan ajándékkártya, vagy 5 darab 100 ezer forint értékű wellness hétvége egyikét. Emellett a www.tudatauchan.hu oldalon egy online kérdőívet is elindítanak a szervezők, amelynek kitöltésével a látogatók jobban megismerhetik a védjegy jelentőségét, ráadásul szintén értékes Auchan ajándékkártyákat nyerhetnek.

Forrás: