Járványkommunikáció

A magyar hatóságok a kommunikációs bakik legszélesebb tárházát vonultatták fel a H1N1 elleni védekezés kapcsán ? már ami a közvélemény tájékoztatását illeti. Milliók lesik-várják, hogy autentikus forrásból, ha lehet nemzetközi információk és tapasztalatok prezentálásával, minél többet tudhassanak meg a gyilkos kórról.

A H1N1 fertőzését megelőző oltást valamilyen oknál fogva nem kívánók 2009 novemberében a többségben vannak Magyarországon. Miközben a szomszédos országokban közelharcot vívnak az emberek az ellenszérumért, nálunk az emelkedő betegszámok, sőt a halálos áldozatok számának növekedése sem okoz olyan késztetést, hogy minél előbb essenek túl az oltáson.

A jelenség mögött nem a tudatos óvatosság, hanem inkább a hiányos információk okozta félelem játszik szerepet. A magyar hatóságok a kommunikációs bakik legszélesebb tárházát vonultatták fel a H1N1 elleni védekezés kapcsán ? már ami a közvélemény tájékoztatását illeti. Tízmillió ember lesi-várja, hogy autentikus forrásból, ha lehet nemzetközi információk és tapasztalatok prezentálásával minél többet tudhasson meg.

Nos, ebből van a legkevesebb. Mert azt láthatjuk, hogy a politikusok látványosan adatják be a szérumot. Ugyan, mitől tudnának többet erről, mint az átlagpolgár? Vagy, ha többet tudnak, miért nem osztják meg az erre vonatkozó információkat? Erős lehet a gyanú, hogy ők sem tudnak többet, mint ami információt a médiából megszerezni lehet. De hát miért a tekintélyelv alapján kellene valakinek eldöntenie a kérdést: oltassak vagy ne oltassak?

814

A politikusi viselkedéssel kapcsolatban azonban, nem véletlenül, fenntartásai vannak az embereknek. Egyrészt a szavahihetőségük erősen megkopott az utóbbi időkben, másrészt a fél ország tudja ? ebbe Csernobil erősen besegített -, hogy az ő magatartásukat gyakran nem az ésszerűség, hanem a politikai megfontolások befolyásolják. Melyik épeszű közéleti ember vállalna pánik kockázatot, vagy annak a felelősségét? Így hát marad a látványos és nyilvános injekció beadatás. Az ismert emberek példaként való állítása – valami mellett vagy ellen ? az egyik legismertebb kommunikációs fogás.

Az más kérdés, hogy a világsztárok már sokkal óvatosabbak, mint a politikusok. Ők az életet, a saját életüket nem szívesen teszik ki olyan példának, amelynek egyértelmű hasznosságáról nincsenek meggyőződve. A minap Nicole Kidmanról terjedt el, hogy elkapta a kór. Kapóra jött volna az oltás mellett agitálóknak az ő esete. Mielőtt azonban kibontakozhatott volna a nevéhez köthető kampány, határozottan elutasította ezt a szerepet. Az influenzát ?felvállalta?, a többiről egyelőre nem szól. A világjárványtól való félelme, az esetleges oltás magánügy. Helyesen.

Végül is autentikus és közérthető érvek híján az emberek találgatnak. Jobb esetben meséket, rosszabb esetben rémtörténeteket. Nem kéne ezek elé menni? Folyamatosan bemutatni nemzetközileg ismert szakembereket,  kutatóműhelyeket, klinikákat kérdezni és az ő véleményük alapján tájékoztatni?

Forrás: