Csak azt tanuljuk, ami érdekel és boldoggá tesz

Egy tanulmány megvizsgálta a gyermekek reakciót az oktatással kapcsolatban és  kiderült, hogy mérgesen, vagy unatkozva nem lehet tanulni.

A tanulmányt a Cantebury Egyetemen készítették. Videokamerákat szereltek az osztálytermek mennyezetébe, mely az egyes diákok minden egyes mozdulatát rögzítette. A helyszín természetesen titok marad. A tanulókat mikrofonnal is felszerelték.

“Ha cetlikre írtak valamit, azt is kiszedtük a szemetesből.? ? mondta a tanulmány szerzője, Veronica O?Toole. ?Megvizsgáltuk minden reakciójukat az új tanulási felfogással kapcsolatban.?

O’Toole elmondása szerint a tanulmány bizonyította azt, mennyire komolyan kell venni a gyerekek véleményét a saját oktatásukkal kapcsolatban. ?Olyanokat mondtak, hogy: ha mérgesek vagyunk, nem tudunk figyelni, ha unatkozunk, akkor kalandozik a figyelmünk. Ugyanezt mondják a pszichológusok is a figyelemről és az emlékezetről. A gyerekekben is megvan ez a bölcsesség, ha elbeszélgetünk velük, abból kiderül.?

O’Toole az Amerikai Oktatási Kutatószövetség áprilisi San Diegoi szimpóziumra készíti el a tanulmányt. Másik három kutatóval fogják megtárgyalni a gyermekek oktatási kutatásba való bevonását. O?Toole munkája követi a nemzetközileg is elismert szakember, az Aucklandi Egyetem munkatársának, John Hattie-nek a kutatásait. Könyve – mely arról szólt, hogy a tanítás hatékonyságának kulcsa a visszajelzések minőségében és a tanárral folytatott interakciókban zajlik ? felborzolta a tanári karok kedélyeit. Hattie szerint kidobott pénz volt a Felső Tagozatos Tanárok Szövetségének fő célja az osztályok létszámának csökkentését illetően.8286O’Toole szerint Hattie a vezető tantermi kutató, és maga is hasonló szellemben kíván tevékenykedni. ?Nem kell túlzottan átalakítani a szemléletmódunkat ahhoz, hogy meglássuk, a gyerekek milyen sokat nyújthatnak nekünk. Szerintem túlzott figyelmet szentelnek a tartalomnak, miközben nem sokat törődnek a tanulási folyamattal.?

A gyerekeket arra kérték, hogy 12 szó közül karikázzák be azt, amelyik kifejezi az érzéseiket. Ezek a jelentések összecsengtek azzal, amit a videoszalagon láttak.

“A video-interjúk során teljesen elképedtem azon, ahogy a gyerekek magyaráztak.? ? mesélte O?Toole. Volt egy kilenc éves kislány, Edit, aki az alábbiakat mondta: ?Csak akkor tudunk arra gondolni, amit csinálunk, ha boldogok vagyunk. Ha mérgesek vagyunk, vagy unatkozunk, nem nagyon tudunk megtanulni semmit.? Edit tudományos téziseket magyarázott el a saját szavaival. ?A kilencéves Edit diploma nélkül is tudja, hogy csak akkor tudunk koncentrálni, ha boldogok vagyunk. Vagyis, hogy a pozitív érzelem nagyon fontos az észlelésben.?

Forrás: