Gonosz profilok?

Friss amerikai kutatás szerint a tinédzser korú fiatalok online közösségeire egyaránt jellemző a barátságos légkör, de a tinik hajlamosak arra is, hogy bántsák egymást a közösségi oldalakon.

A Pew Research Center a Pew Internet projekt keretében végzett felmérése ad képet az amerikai fiatalok online közösségi viselkedéséről. A tinikkel és szüleikkel készített vizsgálat szerint a fiatalok 69 százaléka állítja, kortársai barátságosan és kedvesen viselkednek egymással a közösségi fórumokon, ugyanakkor 88 százalékuk tapasztalt már ellenséges magatartást is, sőt 15 százalékuk célpontja is volt gonoszkodásnak. A fiatalok szülei kisebb arányban, de maguk is beszámoltak hasonló tapasztalatokról: tízből közel heten érzékeltek már online megnyilvánuló rosszindulatot.

A kutatás szerint a tinédzserek a legtöbb esetben egyszerűen nem vesznek tudomást róla, ha társaik egymással gonoszkodnak, ugyanakkor 80 százalékukkal előfordult, hogy szükségesnek érezte védelmébe venni az áldozatot, esetleg felszólította társát, hogy hagyja abba a negatív viselkedést. 21 százalék bevallotta azonban, volt rá példa, hogy maga is beszállt a harmadik fél verbális bántalmazásába.

95xmovdx2

A Pew felmérése szerint az online közösségi viselkedés negatív és pozitív hozadékkal is jár a fiatalok életében. A megkérdezettek 78 százaléka számolt be arról, hogy az online interakció hatására közérzete javult, baráti kapcsolatai megerősödtek, 41 százalékuk viszont negatív hatásokról is számot adott. Negyedük állította, hogy egy online eset személyesen is vitás helyzetet eredményezett, 22 százalékuknak szakadt meg baráti kapcsolata hasonló okból, 13 százalékuk pedig a szüleivel is összetűzésbe került.

Ahogy a tinik igyekeznek alkalmazkodni az online körülményekhez, az internetes biztonság kérdése is előtérbe kerül. A tinik többsége (62%) figyel arra, hogy közösségi profilja privát legyen, az ott megosztott információkhoz csak a barátai férjenek hozzá. 19 százalék használ részlegesen privát beállításokat, azaz barátai barátainak is hozzáférést ad oldalához, míg 17 százalékuk online jelenléte teljesen publikus.

Forrás: