Decemberi jeles napok – mi vár ránk ebben a hónapban? 2021-12-01 Blog, Napi Hírek Megosztás: Tweet December 1. ElzaDecember 3. FerencDecember 4. BorbálaDecember 6. MiklósDecember 7. AmbrusDecember 12. GabriellaDecember 13. LucaDecember 17. LázárDecember 21. TamásDecember 24. Ádám, Éva – karácsony, Szent esteDecember 25. KarácsonyDecember 26. Karácsony, IstvánDecember 27. JánosDecember 28. AprószentekDecember 30. DávidDecember 31. Szilveszter December a Gergely naptárban az év tizenkettedik napja és 31 napos. Neve a latin decem (tíz) szóból származik, mert eredetileg ez volt a tizedik hónap, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A magyar népi kalendárium karácsony havának nevezi, de télelő és álom havaként is emlegetik. December 1. Elza napja már a meteorológiai tél kezdetét hirdeti. Régen az asszonyok ekkor fogták hízlalásra a karácsonyi pulykát, a gazdaemberek pedig az időjárást figyelték, mert a gallyakat rázó szeles Elzából szeles decembert jósoltak. Xavéri Szent Ferenc (december 3.) névünnepét főleg a dél-dunántúli falvakban disznó-ölő Szent Ferenc napjaként is emlegetik, mert ekkorra már bizonyosan kifagyott a levágott jószág szalonnája. Szent Borbála (december 4.) napján Baranyában a férfiak nem fejthettek bort, az asszonyok nem nyúlhattak a rokkához, ha mégis megtették, megbetegedtek a tehenek. A göcsejiek viszont nem engedtek idegent a házukba, nehogy elvigye a szerencséjüket. Ha pedig az ekkor vízbe tett cseresznye, vagyis Borbála-ág karácsonyra kivirágzik, akkor a gazdák megláthatják a jövő évi termést, a hajadonok pedig reménykedhetnek, hogy megérkezik a jövendőbelijük. Fotó: 123rf.com „Jani, Mari, Piroska, tudjátok-e mi van ma? Hoz az öreg minden jót, piros almát, sok diót! Hát még mit, hát még mit? Frissen vágott suhogót! A IV. század első felében élt Szent Miklós püspök emléknapja (december 6.) a gyermekek várva-várt, izgalommal teli örömünnepe, akit többek között a gyermekek védőszentjeként is tisztelnek. Sok helyen még ma is bekopogtat a Mikulás a házakba, cukorkát osztogat és suhogó vesszőkorbáccsal ijesztgeti a gyerekeket, ők meg régi versikékkel pajkoskodnak vele. Az időjósok szerint Miklós megmutatja, hogy milyen lesz a karácsonyi időjárás, ám állítják, hogy néha ő is téved. December 7-én Ambrusra emlékezünk, aki a méhészek és a mézeskalácsosok védőszentje. Vidéken nevezték őt Ambruzsnak, Szent Amborusnak, akiről megjósolták, hogy „ez gyermek nagyembör leszen a jövendőben”. Ugyanis a gyermek Ambrus nyitott szájjal aludt és álmában a méhek ellepték az arcát, de nem megcsípték a kisfiút, hanem – mint a legenda említi – „zengedeztek az orcáján”. Ennek emlékére Ambrust rajzó méhkaptárral ábrázolják ma is. Állítják, ha napján a fagy elmarad, és enyhül az időjárás, karácsonykor jeges idő lesz. Decemberben az Úr eljövetelét megelőző négyhetes várakozási időszakban vagyunk. A megemlékezés első nyoma az V. századból való, amit később, a XI. században VII. Gergely pápa hivatalos ünnepé emelt. Régen a hajnali misék, a roráték, sajátos hangulatot adtak a Jézus-várásnak, amelybe jól illett Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának napja, december 8-a és a tiszteletére hajnalban megtartott mise, a roráté. Sokfelé eketiltó vagy földtiltó Boldogasszony napjaként is emlegették, mert ekkor már nemigen lehetett szántani. Viszont a gazdák változatlanul kémlelték az eget, mert, ha enyhült az időjárás, abból karácsonyra jeges időre következtettek, ha viszont hosszú jégcsapok lógtak az ereszeken, azokból a következő évre szép kender termést jósoltak. Hajdanán, főleg Szeged környékén, de a Mura vidéken és Göcsejben is „Luca előtti napnak” nevezték Gabriella névünnepét (december 12.). A gazdasszonyok ekkor előbbre hozták a Luca-napi szokások közül a tyúkokkal végzendő varázslásokat. Kora reggel piszkafával megbolygatták az üllőn szunyókáló tyúkokat, hogy jobb tojókká és kotlósokká serkentsék őket. Este pedig a másnapra átnyúló lucázás sejtelmes várakozása, bolondozása tartotta izgalomban, főleg a lányokat. Ekkor készítették a Luca-tököt is, vagyis szem, orr- és szájnyílást faragtak egy hatalmas tökön, belülről gyertyával kivilágították és a szomszéd ablakába tették, hogy a háziakat megijesszék. „Szent Lucának híres napja, a napot rövidre szabja!” Az ország nyugati részén Luca nap reggelén (december 13. kotyolni jártak a legények. Többnyire szalmát, fadarabot vittek magukkal, ezekre rátérdelve adták elő termékenységvarázsló rigmusukat, többek közt ezt is: „Luca, Luca, kitty-kotty, tojjanak a tiktyok”. Luca napján kell ácsolni a szög nélküli Luca-széket, hogy karácsonyra elkészüljön mert az éjféli misén erről a székről láthatják meg, ki a boszorkány a faluban, ugyanis az illető a fején szarvat hord. Amikor a boszorkány rájön, hogy leleplezték, üldözőbe veszi azt, aki észrevette őt. A menekülőnek mákot kell szétszórnia, mert akkor a boszorkány annak felszedésével lesz elfoglalva, így nem érheti utol a kíváncsiskodót. Ugyancsak karácsonyig kell választ adni a Luca-ágnak. Úgy, mint szintén a szokás szerint Katalin, András vagy Borbála napján gyümölcsgallyat helyeznek a vízbe, és bármelyik karácsonyig kizöldül, biztosra veheti a ház nagy lánya, hogy hamarosan férjhez megy. A Luca-naphoz tartozó szokásoknak se szeri, se száma, viszont az is bizonyos, hogy a Luca-napi időjárás a jövő karácsonyig tartó időjárás megfigyelés is. Ugyanis, amilyen a Luca napja, meg a további 11 nap, olyan lesz majd január és a többi hónap. Legalább is ezt mondják a tapasztalt gazdák. December 17-e Lázárnak, a bibliai Mária és Márta testvérének névünnepe. Lázár a középkorban a betegek, a bélpoklosok és a sírásók védőszentje volt. Az ő ápolásukra kötelezték el magukat 1142-ben a Szent Lázár Lovagrend tagjai, akik Európában is megtelepedtek. Első házuk Esztergomban épült, budai kolostorukat pedig 1355-ben említik először „Barátok kertje” néven. Emléküket és ősiségüket a járványkórházak lazarett elnevezése őrzi. Hazánkban is újjáalakult a Szent Lázár Lovagrend, mely elsősorban gyógyszerekkel és gyógyászati segédeszközökkel segíti a rászorulókat. Fotó: 123rf.com Jeles emlékezésünk a Tamásoké is (december 21.). Ő volt az az apostol, aki csak akkor hitte el Jézus feltámadását, amikor megjelent neki és a saját szemével látta. Innen ered a szólás: „tamáskodik”. Tamás napján rendszerint fagy, ezért megfelelő ez az idő a disznó-vágásra. Azonban a Mura-vidékén régen azt hitték, hogy aki ezen a napon egyszer disznót öl, annak egész esztendőben vágni kell valamit, nehogy „Tamás öljön”, mert akkor elpusztul valamelyik állat. A néphagyomány szerint az ekkor vágott disznó hája a tamásháj, amit gyógyító hatásúnak tartanak ma is. Tamás napja az év legrövidebb napja, ettől kezdve egy tyúklépéssel rövidebbek az éjszakák. Bálint Sándor néprajztudós szerint a karácsony azon kevés napunk közé tartozik, amely bensőséges, egyszerű hangulatával kiemelkedik a népi ünnepek közül. Nagy múltú ünnep, amit Európában a kereszténység kezdete előtt is megünnepeltek valamilyen formában, mint a téli napfordulót, vagyis a fény győzelmét a sötétség felett. A karácsony mai közismert jelképe a különböző díszekkel ékesített fenyő, a karácsonyfa, az életfa, az évről-évre megújuló természet ősi képe. Hazánkban Brunswick Terézia és József nádor felesége, Mária Dorottya állított elsőként karácsonyfát. A monda szerint Jézust egy fenyőfa rejtette el üldözői elől, ezért azzal jutalmazta meg a fát, hogy télen sem hullajtja leveleit. A feldíszített fa alá helyezett ajándékot, az “angyalfiát” az 1601-ből származó német ábrázolásokon a “Szent Kristóf” vállán ülő kis Jézus hozza. A karácsonyi ajándékozás a szeretet megnyilvánulása, az összetartozás, az egymást féltő, az egymásért aggódó szeretet jelképe. A karácsonyi ünnepkör legjelesebb ünnepe Ádám és Éva (december 24.), vagyis szenteste napja, amely számos szokást, hiedelmet vont maga köré. A kántálás szokása szinte mindenütt ismert. A déli óráktól kezdve gyerekek, később felnőttek járták énekelgetve a házakat és énekükért alamizsnát kaptak. A legrégebbi kántáló ének a “Csodapásztorok” már egy 1651-es egyházi énekgyűjteményben is megtalálható. A behlehemezés sok előkészületet igényel, mert egész sor drámakölteményt vagy tréfás jelenetet adnak elő még ma is a szereplők. Ezek részben a kereszténység előtti képzetekből fakadtak, és egyik kedves szép történése József, Mária, az angyalok és a pásztorok, vagyis a szent család szálláskeresése köré épül. Szenteste napján a háziasszonyok az előkészületeket a kora délutáni órákra befejezik, faluhelyen még a jószágok óljait is rendbe teszik. Fotó: 123rf.com A karácsony első napja (december 25.), vagy ahogyan régen nevezték, a Nagykarácsony már az oldottabb kikapcsolódás, a vendégjárás alkalma. A második az egyház első vértanújának, Istvánnak az ünnepe (december 26.). István vértanú Európa egyes vidékein, főleg a német területen a lovak védőszentje is volt. Hajdanán egészség- és termésvarázsló napnak is tartották. János emlékünnepe (december 27.) elsősorban a szőlőtermelő vidékeken jeles nap, amely egyben a borszentelés napja is. A szertartás a 13. századból került hozzánk. E szerint némely vidéken ezen a napon kimennek a hegyre és a hordókba öntenek a borból a következő évi jó termés érdekében ezzel a köszöntéssel: „Szent János áldása maradjon benne a drága borba, hogy meg ne ártson a Jézus dicsérőknek!” Az így megszentelt bort a hordókon kívül kis üvegekben őrizve évközben orvosságként is használják. Ez a rituálé helyenként almaszenteléssel is párosul, hiszen – mint mondják – a borral megszentelt alma a torokfájás orvossága. Több más szokás mellett ugyancsak János nevében kértek áldást a lakodalmi kalácsra is, és az ünnepi köszöntéskor „Szent János áldását” itták a poharakból. December 28-a aprószentek napja. A bibliai történet szerint Heródes király Krisztus születésekor megölette az összes kisded fiút. Aprószentek napján rájuk emlékezünk. Bár egyházi hagyományai az újkorra megszűntek, a hozzá fűződő szokások annál erőteljesebben maradtak fenn a néphagyományban, mint Erdélyben, ahol az aprószentek napi korbácsolás, vesszőzés, mustármagozás során a gyermekek házról-házra járják a falut, megpaskolják a ház asszonyait, lányait, miközben rigmussal kívánnak jó egészséget és bő termést. Pl. így: „Eljött aprószentek szürke szakállával, fenyegetett engem nyolcágú korbáccsal. Nem kell nekem korbács, csak egy darab kalács…”. December 30-án a teliholdban Dávid király hegedül, szól a mondás, de a népi hiedelem azt is mondja, hogy „a telihold foltjai Szent Dávid száradó kapcái”, vagy aminek a megvalósulásáról már lemondtak azt „elhegedülte már Szent Dávid”. Akit pedig nagyon elvertek, arra mondták, hogy „elhegedülték rajta Szent Dávid nótáját”. Fotó: 123rf.com Szilveszternek (december 31.) eredetileg az erdei, erdő mellett lakó embert nevezték. Az esztendő utolsó napja a néphit szerint mágikus erővel bír. Ekkor se szeri, se száma a sok szokásnak, hiedelemnek, melyek tájegységenként változnak. Sok helyütt a lányok gombócfőzéssel, ólomöntéssel tudakozódnak jövendőbelijük neve iránt, ha pedig sótlan pogácsát sütnek, álmukban biztosan megjelenik az igazi Szilveszter, vagyis a nagy Ő. Fontos szerepe van az éjjeli zajkeltésnek, kongózásnak, pergőzésnek, csergőzésnek is, hogy mindenki felébredjen és az új esztendőben szorgalmasan dolgozzon. Gyakori szokás a szilveszteri kántálás, vagyis az óév búcsúztatása, amit az újév köszöntése követ. Szilveszterig van tehát még idő begyűjteni a különböző versikéket, vagy akár új rímeket is faragni. Régen az év utolsó napján a bakterek az éjfélt szép dallammal kiáltották el, a pásztorok megfújták tülkeiket, pattogtatták ostoraikat, nagy zajt csaptak rontásűző céllal. Egyes vidéken Szilveszter éjszakáján kell a gyümölcsfákat is köszönteni, hogy jó termést hozzanak. Viszont a népi hiedelem jó előre figyelmeztet, hogy újév első napján nehogy asszonyt vagy lányt lássunk meg elsőként, mert az szerencsétlenséget jelent, ajánlatos tehát a férfiaknak korán ébredni január 1-én. Szerző: Szigethy Emma Forrás: https://napidoktor.hu/index