Digitális szövegértésfejlesztő iskolai program indul 2019-09-13 Blog, Iskolatáska Megosztás: Tweet A Klebelsberg Központ egy magyar startuptól, a BOOKR Kids-től vásárolt szoftver csomagot a tankerületi fenntartású iskolákban korábban kiosztott tabletekre. A 34 – kivétel nélkül vidéki – iskolában ősszel induló pilot program során mintegy 1000 diák kap hozzáférést a BOOKR Suli alkalmazás Nemzeti Alaptantervnek megfelelő, ajánlott és kötelező olvasmányok mellett kortárs kedvenceket innovatív, interaktív formában kínáló könyvtárához. A Klebelsberg Központ „Digitális kompetencia fejlesztése” kiemelt projekt részeként egy igazán innovatív, jövőbe mutató lépést tett: a tankerületi fenntartású intézményekben korábban kiosztott tabletekre vásárolt szoftver csomagot a hazai startup BOOKR Kids-től. A BOOKR Suli egy kötelező és ajánlott olvasmányokból álló interaktív könyvtár, amely 16 megye 34 egytől-egyig vidéki, túlnyomórészt kistelepülési iskolájában, mintegy 1000 tanulóhoz jut majd el a 2019/2020-as tanév, egyben a program első félévében. A tabletre és mobilra letölthető BOOKR Suli polcain a Nemzeti Alaptanterv ajánlásainak megfelelő digitális interaktív könyvek találhatók meg. A készítők a klasszikusokat új, a mai gyerekek számára könnyebben befogadható illusztrációkkal álmodták újra. Fiatal dizájnerek rajzolták meg a kötelezők olyan ikonikus karaktereit, mint Toldi, Boka vagy Steinmann, a jó tanuló. Ebben a formában a sokszor konzervatívnak ható, a mai gyerek érdeklődését nehezebben felkeltő olvasmányok számukra is emészthetőek, sőt vonzóak, izgalmasak. Az alkalmazásban a pedagógusok által nagyra értékelt, olyan modern kedvencek is helyet kaptak, mint Lackfi János vagy Varró Dániel művei. A színes repertoár is azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek otthonosan érezzék magukat a könyvek, történetek világában. Ez ugyanis az első lépés az értő olvasás képességének megszerzése útján. A könyvekhez nemcsak hangos felolvasás tartozik, hanem gazdagon animált illusztrációk is. A készítők kényesen ügyeltek rá, hogy az interakciók ne vonják el a gyerekek figyelmét a szövegről. A történetek gördülékenyen, folyamszerűen haladnak előre, átsegítve az olvasót a nehezebb részek értelmezésében. A könyvek végén található izgalmas feladatok pedig csak ráerősítenek erre a mechanizmusra, a történetben való elmélyedést segítik. A könyvek szótagolt vagy diszlexiabarát verzióban is elérhetők. A tanárokat pedig mintaóra-vázlatokkal, oktatási segédanyagokkal és pedagógus továbbképzéssel is segíti a BOOKR Kids. “Óriási lépés, hogy a BOOKR Suli program elindul az államilag fenntartott iskolákban is. Nem csak azért, mert a jövő az élményalapú oktatás felé mutat, hanem mert sok gyerek egész egyszerűen nem jut olvasnivalóhoz Magyarországon. Könyvespolc nincs, de okostelefon minden családban van, többek között ezért is mentettük át a képernyőre az irodalmat. A gyerekek a saját kódjukkal otthon is be tudnak lépni a könyvtárba” – mondja el Horváth Dorka, a BOOKR Kids alapító-ügyvezetője. A PISA-felmérés alapján a 15 éves diákok 27,5%-a funkcionális analfabéta. A riasztó adatban megmutatkozó jelenséget ellensúlyozandó alkotta meg a BOOKR Kids pedagógiai módszertanát, amely az élményalapú szövegértésfejlesztés lehetőségét nyújtja. Mindezt anélkül, hogy megingatná az iskolai tanórák, az iskolai napirend vagy az oktatási rendszer alappilléreit. A BOOKR Suli olyan lehetőséget kínál az élményalapú tanulásra, amit a tanárok könnyen alkalmazhatnak, a gyerekek örömmel fogadnak és ami általánosságban a tanulás alapját jelentő szövegértési kompetenciát képes fejleszteni. Ezáltal valamennyi tantárgy elsajátításában nyújthat segítséget. A Szegedi Egyetem és az ELTE tanárainak bevonásával hatástanulmány is készül majd a pilot program eredményeiről, az alkalmazásban olvasással töltött idő és a szövegértésfejlesztő játékok hatékonyságát mutató mért adatok, illetve a programba bevont pedagógusokkal készített szakértői mélyinterjúk alapján. Forrás: https://napidoktor.hu/index