Milyen az ideális házi feladat a vakációra? 2016-07-06 Blog, Iskolatáska Megosztás: Tweet A nyári pihenés olyan, mint az alvás a pszichológus szerint. Mindkettőnek tanulásfokozó hatása van, hiszen ilyenkor konszolidálódnak az ismeretek és rögződnek a fontos emléknyomok. De vajon nem felejtenek sokat a szünetben a gyerekek az év közben tanult ismeretekből? Nem rozsdásodnak be nagyon a készségek? A Facebookon bukkantunk rá egy remek listára, amit az újlipótvárosi Herman Ottó Általános Iskola 2.b-s diákjai kaptak. Zsuzsi néninek tizenegy kérése volt, amit az évzárón mindenki meg is kapott egy befőttesüvegben. A kis cetliken nem volt szöveges feladat, osztás, szorzás, csak olyan programok, amelyek többségére évközben sose jut idő. Kudarcélmény érheti szeptemberben a gyereket A hirado.hu által megkérdezett tanítónő szerint is fontos a nyári pihenés, de azzal nem ért egyet, hogy egyáltalán semmit se olvassanak vagy gyakoroljanak a gyerekek. A hosszú, két hónapos nyári szünet alatt nagyon sokat lehet felejteni az év közben tanult dolgokból, különösen nagy visszaesés érezhető az idegen nyelvekkel kapcsolatban. A nyelvtanuláshoz még az iskolai időben is rendszeres gyakorlásra van szükség, hogy minél jobban rögzüljenek az ismeretek, a két hónapos kiesés, ha egyáltalán semmit sem gyakorol a gyerek, az nagyon meglátszik szeptemberben. Óriási kudarcélmény érheti ősszel azt a gyereket, aki sokat felejtett a nyáron, ha azzal szembesül, hogy például az osztálytársai jól tudják az anyagot. Aki lemaradt, annak pótolni kell Vannak olyan gyerekek, akik például a sok hiányzás miatt nagy lemaradásba kerültek az osztálytársaikhoz képest – magyarázta a tanítónő, ezért az ő esetükben mindenképpen szükség van arra, hogy nyáron bepótolják azt, ami év közben kimaradt, hogy a csoporttársaikhoz felzárkózva vághassanak neki az új évnek. A feltöltődés a nyári szünet fő célja A fenti házifeladat-listával azonban maradéktalanul egyetért Jármi Éva pszichológus, aki megerősítette, hogy a nyári szünet arra való, hogy minél inkább feltöltődjön a gyerek. A legjobb, ha aktív pihenésre szolgál a nyár, és sok pozitív inger, élmény éri a gyereket, amire az iskola mellett, a tanév során nincs lehetőség. Könnyen visszajönnek az egyszer megtanultak Az igaz, hogy a gyerekek valóban sokat felejtenek a tényszerű dolgokból és a készségekből is a nyári szünet alatt – magyarázza a pszichológus, de ezeknek a dolgoknak az újratanulása szeptemberben már nagyon gyorsan megy. A tanév pedig úgyis mindig egy alapos ismétléssel kezdődik. Ezért a pszichológus feleslegesnek tartja, hogy a szülő gyakorló feladatlapokat csináltasson a nyári szünetben a gyerekkel. Csak játékosan A direkt gyakoroltatásra valóban nincsen szükség – mondja a tanítónő, de játékos formában frissen lehet tartani a korábban tanultakat. Például egy alsós kisgyerek ügyesen ki tudja számolni, hogy mennyi pénz jár vissza a boltban vásárláskor vagy saját kezűleg írhatja meg a képeslapokat a nyaralásról a rokonoknak. Olvasni sem kötelességből jó Azok a gyerekek, akik szeretnek olvasni, nyilván a nyári szünetben is fognak. Hogy teljesebb legyen az olvasás élménye, meg lehet nézni a regényből készült filmet, vagy a kisebbeket érdemes megkérni, hogy rajzoljanak le egy-egy érdekesebb jelenetet a könyvből. A kötelező olvasmányt persze el kell olvasni, akár szeretné a gyerek, akár nem, de jó esetben olyan olvasnivalót kapnak nyárra, ami érdekes, és leköti a figyelmüket. Biológiai jelentősége van a nyári szünetnek A nyári pihenés olyan, mint az alvás. Mindkettőnek tanulásfokozó hatása van, hiszen ilyenkor konszolidálódnak az ismeretek és rögződnek a fontos emléknyomok. Tehát az agyféltekék szintjén is nagy jelentősége van az aktív nyári pihenésnek, mert olyan sejtcsoportok tudnak dolgozni, amik az iskolai év közben kevésbé, így határozottan egy egyensúlyi állapot felé visz a nyári kikapcsolódás – magyarázta a pszichológus. Forrás: Hirado