Lilu nem félti kisfiát az okoseszközöktől 2016-05-13 Blog, Sztáregészség Megosztás: Tweet Ma már az élet szinte minden területén hasznát vesszük a multi- és telekommunikációs eszközöknek. Arról azonban kevés szó esik, kinek a felelőssége, hogy a fiatal generáció megfelelően tudja használni őket, például oktatási célokra is. A Telenor Youth Forum keretein belül megrendezett kerekasztal-beszélgetésen erről mondta el a véleményét Lilu, Gubás Gabi, Deliága Éva gyermekpszichológus, Németh Szilvia oktatáskutató, valamint Kutas István, a Telenor vállalati kommunikációs igazgatója. Mikor kapja meg a gyerek az első saját telefonját, egyáltalán milyet válasszunk neki, és mik legyenek a használat korlátai? – sok családban konfliktust szülhetnek az okoseszközök. Gubás Gabi színésznő számára nagyon fontos, hogy elérhesse a gyerekeit, miután hazavitte őket az iskolából, és az óvodából, majd elindult a színházba dolgozni. „Gyakorta szinte csak annyira van időm, hogy lefotózzam az aktuális tananyagot, és az okostelefon, illetve a mobilinternet segítségével ki tudom kérdezni a kisfiamtól a házit a színházból” – mesélte Gabi, aki azt is elárulta, hogy náluk különösen fontos szerepet játszik a technika, hiszen a nagyobbik csemetéje már most tudja, hogy programozással szeretne foglalkozni. – „Attilát beírattuk egy szakkörre, és már saját, rövid játékokat programoz magának. Annak idején az én szüleim is támogattak abban, hogy színésznő legyek, én is minden segítséget szeretnék megadni a gyermekeimnek” – tette hozzá a színésznő. Így van ezzel Lilu is, akinek a hétéves kisfia már profin kezeli az okoskészülékeit. „Dávidot sokfelé visszük magunkkal. Olyankor a saját készülékével, a saját szemszögéből örökíti meg a pillanatokat, és egy egyszerű program segítségével szerkesztgeti is az első kisfilmjét. Azért könyörög a táblagépért, hogy folytathassa a filmecskéjét, nem azért, hogy például lövöldözős játékokat játsszon. Örülök, hogy a fiam ilyen kreatív, és nem fogom megakadályozni a fejlődését” – jelentette ki a csinos műsorvezető. Németh Szilvia oktatáskutató szintén a kreativitás támogatására hívja fel a figyelmet. Szerinte a magyar iskolák többségében még mindig tartanak a mobiltelefonok és a digitális eszközök használatától, és általában nem élnek az ezek adta oktatási lehetőségekkel. „Ahhoz, hogy a mostani fiatal generáció ne csak ösztönösen nyomkodja a kütyüket, a szülők és a pedagógusok együttes felelősségvállalására, közös munkájára van szükség. Sok gyerek nem biztos magában, bele sem mer fogni bizonyos iskolai feladatok megoldásába, a játékos és tanulós applikációk viszont lehetőséget nyújtanak az újrapróbálkozásra, és sokkal kitartóbbá teszik őket. Így az érdeklődés fenntartásával több mindent könnyebben megtanulnak, mint a hagyományos feladatok által. Úgy gondolom, a kreativitás fejlesztésében, a tanulók egyéni ötleteinek a megvalósításában is fontos szerepe lehet a technológiának.” – árulta el a szakértő. Deliága Éva, gyermekpszichológus amellett, hogy maga is támogatja a digitális eszközök terjeszkedését, és kiáll a téma fontossága mellett, arra is felhívta a figyelmet, hogy a folyamatos online jelenlétnek megvannak a veszélyei is. „Nemcsak arról van szó, hogy bárkinek kiadhatjuk magunkat az interneten és nem feltétlen tudjuk, hogy kivel állunk szemben, de a cyber bullying jelenlétére is oda kell figyelnünk. Az eszközök, illetve az internet felelősségteljes használatával valóban pozitívan hathatunk a gyermekeink fejlődésére, csak oda kell figyelnünk arra is, hogy az egész napos ülés és folyamatos koncentrálás mellett el is tudják magukat engedni” – mondta a pszichológus. Forrás: https://napidoktor.hu/index