Eredetiségvizsgálat a mobiloddal 2010-06-10 Napi Hírek Megosztás: Tweet Több ezeren használták azt az új mobiltelefonos szolgáltatást, amelyet a nigériai gyógyszerhatóság indított a hamis gyógyszerek ellen. A betegek a gyógyszeres dobozokon található azonosító kódot SMS-ben elküldve győződhetnek meg a termék eredetiségéről. A 100 napos tesztidőszak során több mint 6700 fogyasztó közel 23 ezer darab, a vásárolt gyógyszer eredetiségigazolását lekérő és azt visszajelző SMS-t küldött és fogadott Nigériában. A gyógyszerhamisítás elleni és fogyasztóvédelmi program elindítására a Nemzeti Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hivatal (NAFDAC), valamint a technológiát kidolgozó Sproxil együttműködésével került sor, felismerve a hamis gyógyszerek kiszűrésének létfontosságát, és kihasználva a négy helyi mobilszolgáltató által nyújtott infrastruktúrát és a meglehetősen magas, 56 százalékos mobiltelefon-ellátottságot. A februártól május közepéig tartó tesztidőszakot a Sproxil közleményében sikeresnek minősítette. A tesztelésbe a Merck Sante által gyártott, és az afrikai országban a Biofem által forgalmazott cukorbetegség kezelésére javallott Glucophage tablettákat vonták be. A bő három hónap alatt 735 ezer doboz gyógyszert láttak el a speciális címkékkel. A bliszterekre kerülő címkéket lehúzva a vásárlók egyedi számkódot találtak, amelyet az erre a célra létrehozott ingyenes információs telefonszámra elküldve, tájékozódhattak a termék valódiságáról.Ahogy az szinte várható volt, a helyi piacra szállító hamisítók meglehetősen gyorsan reagáltak az új technológiára. Több résztvevő patikában bukkantak olyan gyógyszeres dobozra, amelyben az egyik bliszter eredeti, a másik hamis pirulákat tartalmazott. A hamisítók ezeken a dobozokon olyan feliratot helyeztek el a fogyasztók megtévesztése érdekében, amelynek ? valótlan ? állítása szerint egyetlen Sproxil címke hitelesíti a teljes csomagot. A Sproxil közlése szerint a technológia jelentette többletköltség is kifizetődő, ugyanis a program indítása óta egyre több patika kezdett el rendelni a Biofem-től, vásárlóik ugyanis egyre nagyobb arányban visszautasítják azokat a Glucophage dobozokat, amelyek nincsenek a Sproxil címkékkel ellátva. A Biofem a tesztidőszak lezárását követően is üzemben tartja a szolgáltatást. Május közepe óta a cég közel 10 ezer fogyasztótól összesen több mint 34 ezer mobilüzenetet fogadott. A NAFDAC a technológia több gyártóra és több termékre történő kiterjesztését tervezi, de a gyógyszeripari cégek számára nem teszi kötelezővé a részvételt. A gyógyszerhatóság meggyőződése szerint a növekvő eladási mutatók és egyéb kereskedelmi előnyök önmagukban is kellően vonzóak ahhoz, hogy a gyógyszeriparban érdekelt gyártókat önkéntes csatlakozásra bírja. Forrás: