eHealth 2011: a jövő mindennapjainak része

A krónikus megbetegedések száma folyamatosan nő, az egészségügyi dolgozók száma csökken, Európa lakossága pedig öregszik.

Az európai egészségügyi rendszerek hogyan tudnak ezekre a kihívásokra reagálni? Milyen új lehetőségeket nyit az e-egészségügy és a távgyógyítás? Az eHealth 2011 konferencia zárónapján megrendezett, és a Martin R. Cowie kardiológus professzor által vezetett „Távmonitoring – krónikus betegségek kezelésével kapcsolatos új módszerek” címet viselő szekcióülésen ezekről a kérdésekről esett szó.

Az e-egészségügyi rendszerek bevezetésekor ügyelni kell arra, hogy a betegség gyógyítása mellett a páciens kerüljön a középpontba, azaz figyelembe kell venni az emberi tényezőket és a személyes célokat egyaránt – fejtette ki Inge van den Broek. A holland Kardiovaszkuláris Betegek Egyesületének (Patiens Association for Cardiovascular Diseases) képviselője kedvenc példáját is említette: „egy nagypapa nem csupán azért akart meggyógyulni, hogy neki jó legyen, hanem főleg azért, hogy még sokáig tudjon focizni az unokáival”.

baba102

Kelet-Európában aggasztóan magas a szívbetegséggel küzdők száma, ezért minden kínálkozó lehetőséget meg kell ragadni a probléma kezelésére. Erre jó eszköz lehet a telemedicína és az e-egészségügyi rendszer térnyerése és bevezetése – fogalmazott Dr. Ofner Péter, a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet Igazgatója.

Ugyan a fiatalabb generációk életében hangsúlyos szerepet kap a számítógép és az internet, sokan azonban tudásbeli, anyagi vagy infrastrukturális hiányosságok miatt nem jutnak hozzá a szükséges eszközökhöz. Mindent meg kell tenni ezen különbségek csökkentése érdekében, és tudatosítani kell a társadalom tagjaiban, hogy az e-megoldások fontos részét képezik a mindennapi életnek, még akkor is, ha betegek vagyunk.

shutterstock_186779443

Az e-egészségügyi rendszer sikere a páciensek kezében van, hiszen, ha sikerül őket meggyőzni az online egészségügyi rendszer előnyeiről, hasznosságáról és sikerül őket tudatosságra nevelni, akkor már szinte nyert ügyünk van – fogalmazott Christoph Westerteicher, a Philips TeleHealth európai üzleti igazgatója.

A beszélgetés résztvevői egyetértett abban, hogy a betegek felkészítése, tudatosságra nevelése, a tudományos bizonyítékok megléte, az eszközökhöz való hozzáférés megkönnyítése mind-mind fontos szerepet játszanak az eHealth rendszer térnyerésében.

Forrás: