A fogyasztónak vannak jogai! 2011-07-22 Napi Hírek Megosztás: Tweet Jelentősen javítani kell a fogyasztóvédelmi szervezetek helyzetét a kelet-európai országokban. Továbbra is nehéz, ráadásul esetenként romlik is a fogyasztóvédelmi civil szervezetek helyzete az Európai Unió közép- és kelet-európai tagállamaiban – állapította meg a tagországok fogyasztóvédői csoportjait tömörítő brüsszeli szervezet (BEUC) a témáról készített jelentésében. A szervezet vezérigazgatója, Monique Goyens az MTI-nek elmondta, hogy elsősorban a finanszírozást tekintve az elmúlt egy-két évben a magyar helyzet sem javult. Hozzátette, hogy a jelentésben vizsgált országok közül (Bulgária, Csehország, Magyarország, Litvánia, Lengyelország, Románia) általánosságban Magyarországon és Csehországban találták legfejlettebbnek a fogyasztóvédő hálózatot. A jelentés különösen aggasztónak nevezi a szervezetek állami támogatásának csökkenését. A nemzetközi gazdasági válságra nem az a megfelelő válasz, hogy csökkentik a fogyasztóvédelmi szervezeteknek szánt juttatásokat, mert ezekre a mozgalmakra a krízis idején fokozott szükség van – hangoztatta Goyens. Elmondta, hogy a rendszerváltás óta a térség országaiban sokat fejlődött az ágazat, és ma már a fogyasztók is tudatosabbak. Továbbra is nagy szükség van azonban arra, hogy a lakosság számára egyértelművé tegyék: vannak fogyasztói jogaik, és azok védelméért érdemes is szót emelniük. Goyens kifejtette: ahhoz, hogy a szervezetek kellő hatékonysággal tudjanak működni, nemcsak elegendő finanszírozásra van szükség, hanem arra is, hogy hitelesek legyenek. Ezt pedig úgy érhetik el, ha van "terük" a tevékenységre, azaz a kormány és más hivatalos szervek bevonják őket munkájukba, és módjuk van arra is, hogy a nyilvánosság számára hozzáférhető módon felhívják a figyelmet magukra. A BEUC egyebek között azzal segít, hogy a nagyobb tapasztalatú, a régebbi EU-tagországokban működő szervezetek tapasztalatait, gyakorlatait igyekszik továbbadni, "kiközvetíteni" az új tagállamok szervezeteinek, továbbá próbálja képviselni az érdekeiket az Európai Unió intézményeinél. Utóbbi apropóján Goyens kitért a június végén befejeződött féléves magyar EU-elnökségre is. Mint fogalmazott, az elnökség nem volt a fogyasztóvédelem "bajnoka", ugyanakkor az ágazat szempontjából számos fontos döntés is született tevékenysége idején. Ezek közül kiemelte a most jóváhagyott uniós fogyasztóvédelmi irányelvet, amely egyebek között lehetővé teszi, hogy a fogyasztók még tudatosabban vásároljanak, véd a tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, bővíti a fogyasztók választási lehetőségeit. Méltatta a vezérigazgató az elnökség együttműködési készségét is. A közép- és kelet-európai országokról készült fogyasztóvédői jelentés ajánlásokat is tesz az EU számára. Ezek között szerepel az, hogy a 2014-ben induló, új hétéves keretköltségvetésben biztosítson finanszírozást az érintett szervezetek számára, továbbá nagyobb mértékben vonja be őket az uniós döntéshozási folyamatba. Ajánlásokat fogalmazott meg a BEUC saját magának is. Ebben szerepel a tagfelvételi kritérium felülvizsgálata, a nemzeti fogyasztóvédelmi szervezetek célzottabb támogatása, elsősorban a képzés és tanácsadás terén, valamint a tagszervezetek programjainak jobb összehangolása. Forrás: