70 ezer hallássérült élete változott meg 2015-03-02 Blog, Napi Hírek Megosztás: Tweet Végéhez ért a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (SINOSZ) Európában is rendkívüli kezdeményezésnek számító KONTAKT Tolmácsszolgáltatásának közel egyéves tesztidőszaka. A tesztidőszak lezárultával a SINOSZ záró szakmai konferencia keretében számolt be a nyilvánosságnak, szakmai partnereinek és a SINOSZ tagjainak a program eredményeiről, és határozta meg a célokat a jövőbeli fejlesztésekre vonatkozóan. Az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió finanszírozásával 2014. márciusban útjára indított KONTAKT Tolmácsszolgáltatás a siketek és nagyothallók számára lehetővé teszi a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélküli önálló ügyintézést, így kommunikációjuk akadálymentessé válik úgy a munkahelyeken, mint az oktatásban, az egészségügyben, vagy bármely közszolgáltatás igénybevételekor. A szolgáltatás közel egy éves tesztidőszaka keretében 1250 kölcsön tabletet biztosítottak kipróbálásra azoknak a lelkes jelentkezőknek, akik nem rendelkeztek a teszteléshez megfelelő saját számítógéppel vagy okostelefonnal, és vállalták a teszteléssel járó minden egyéb kötelezettség teljesítését. A közreműködő személyek tapasztalataikról és a szolgálat használata során felmerülő igényeikről beszámolva hozzájárulhattak a szolgáltatás fejlesztéséhez és véglegesítéséhez. A KONTAKT szolgáltatás egy rendkívüli lehetőség a siketvakok akadálymentesítése terén is A szakmai konferencia keretei között vehette át Czibere Károlytól, a szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkártól a két siketvak készülék átadásáról szóló emléklapot Kedves Éda, a Siketvakok Országos Egyesületének ügyvezetője. A siketvak-klienskészülék egy hordozható számítógép, amely a KONTAKT Tolmácsszolgáltatáshoz illesztett Braille kijelzőből áll, melynek segítségével a képernyő „láthatóvá” válik, a KONTAKT fejlesztésének köszönhetően pedig a felhasználó szöveg alapú kommunikációt folytathat. Az kijelző továbbá lehetővé teszi, hogy a siketvakok is bátran böngészhessenek a világhálón, így ők is értesülhetnek a világ dolgairól. Az eseményen dr. Kósa Ádám SINOSZ elnök és európai parlamenti képviselő elmondta: „A projekt tavaly márciusi elindulása óta egyenletesen nőtt az ügyfélszám és mára már elérte az 1179 regisztrált főt. A jelenlegi felhasználószám mellett havi átlagban közel 8000 hívást bonyolítanak le a rendszernek köszönhetően, ami közel 700 óra tolmácsolást jelent. Ez is jól mutatja, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás új szolgáltatóként jelenik meg a piacon – az infokommunikációs akadálymentesítés hatékonyabban működik a párhuzamosan megvalósuló személyes jelnyelvi tolmács-szolgáltatással együttműködve.” „Nem csupán egy üzleti szempontból jól átgondolt, egyedülálló fejlesztés megvalósításához járulhattunk hozzá, de már az együttműködés kezdetekor is biztosak voltunk abban, hogy a projekt pozitív hatással lesz az Invitel szemléletmódjára. A program iránti elkötelezettségünk az elmúlt időszakban még erősebbé vált, ezért szinte természetesnek éreztük, hogy az Invitel ügyfélszolgálati irodáiban is elérhetővé kell tennünk ezt a megoldást. Az együttműködés keretében már megtörtént a szegedi, valamint a veszprémi Invitel Pont dolgozóinak érzékenyítő képzése, valamint az Invitel Pontok szükséges eszközökkel történő felszerelése. Így a KONTAKT Tolmácsszolgálatot saját eszköz nélkül is igénybe vehetik mindazok a hallássérültek, akik felkeresik ezeket az Invitel Pontokat.” – hangsúlyozta Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója. A konferencián egy szakmai kerekasztal-beszélgetés keretében Kiss Virág, az Auchan Magyarország Kft. HR vezetője, Rosner Imre, a Szerencsejáték Zrt. karitatív osztályvezetője, Tóthmárton Vera, a TESCO_GLOBÁL Áruház Zrt. atipikus foglalkoztatási specialistája, Kovács Ildikó, a Nolato Magyarország Kft. HR igazgatója és Gerlei Gyöngyvér, az Invitel vállalati értékesítési igazgatója arra keresték a választ, hogy ma egy vállalatnak mekkora a felelőssége a megváltozott munkaképességű munkatársak integrációjának elősegítésében. A résztvevő szervezetek képviselői szerint – akik szintén több száz megváltozott munkaképességű alkalmazottat foglalkoztatnak – a halló munkatársaiknak is fejlődési lehetőséget jelent siketekkel és nagyothallókkal együtt dolgozni, és megtapasztalni azt, hogy akadálymentesítéssel teljes értékűen tudnak egymással kommunikálni. Forrás: