Irodai etikett – Betartandó tippek!

Elméletben az etikett annak a módja, hogy miképpen fejezzük ki a tiszteletünket az emberek iránt. Gyakorlatban pedig egy zavaros egyvelege holmi tetszőleges irányelveknek, amiket nem mindenki követ.

Amikor legközelebb étterembe mész, figyeld meg, hányan könyökölnek az asztalon. Van, akinél ez az asztalra borulós viselkedés kiveri a biztosítékot, míg mások úgy veszik, hogy micsoda begyöpösödött egy alak, aki nem adja át magát az asztaltársaságnál zajló beszélgetésnek, inkább mereven ücsörög.

Ha elhagyod a saját, biztonságot nyújtó kuckódat, előbb-utóbb bele fogsz futni olyan esetekbe, amik a te etikai mércédet nem ütik meg. Lehet, hogy szerinted a "hölgyem/ uram" megszólítás már idejétmúlt, viszont valaki más ezt elengedhetetlennek tartja. És amúgy meg ki tudja, hány embert érdekel az, hogy könyökölsz-e az asztalnál vagy sem?

Az etikett és a jó modor viszont az irodai mindennapok elengedhetetlen részei. A munkahelyen a megfontoltság sokkal hangsúlyosabb a szokásosnál. Néha észre sem vesszük, hogy apró dolgok mennyire irritálóak lehetnek mások számára.

munka-megbeszeles3

Íme, egy-két helyzet, amely miatt érdemes a nap folyamán elmerengeni, hogy végül is most jó vagy rossz kollégának számítunk-e.

A liftre várva

Ne tedd: ne nyomd meg akkor a lift hívógombját, amikor az ajtó már majdnem becsukódott. Így mindenkinek arra kell várnia, hogy te is bekászálódj az ajtón.

Tedd: mindenképpen fogd meg a lift ajtaját, ha valaki mögötted szeretne beszállni.

A liftben

Ne tedd: ne állj túlságosan közel valakihez, főleg akkor ne, ha amúgy rengeteg hely van. Szintén kínos, ha egy tömött liftbe próbálod magad úgy bepréselni, hogy teljesen felkenődsz a melletted állóra.

Tedd: tedd a kezed a szád elé, ha köhögsz vagy tüsszentesz (és ez nem csak a liftre vonatkozik). Most biztos azt hiszed, hogy ez mindenkinek magától értetődő.. hát, nem.

A postázóban

Ne tedd: ne felejtsd el, hogy az ott dolgozó emberek is a cég részei. Ne az legyen, hogy csak besétálsz, felveszed a leveleket és továbbállsz, mintha ott sem lettél volna, mert ez így elég tré.

Tedd: ne felejtsd el megköszönni a dolgokat. A karbantartók, a biztonsági őrök, az ebédlő személyzete mind a te mindennapi munkádat teszik könnyebbé. Még egy elejtett "köszi" vagy egy rövid csevegés a liftben is nagyot dob az ember megítélésén, és érdemes néha azokkal is beszélgetni, akik nem közvetlen kollégák.

A telefonon

Ne tedd: ne hívjál fel valakit, majd egy óra múlva ismét megpróbálod, aztán harmadszorra is délután, hogy üzenetet hagyjál a hangpostán, aztán még e-mailt is küldesz és ismét hívod, hogy megkapta-e a levelet. Nem mindenki tud rögtön válaszolni.

telefonalas1

Tedd: próbáld keresni őket másnap, vagy egy hét múlva (az ügy fontosságát felmérve).

Az előtérben

Ne tedd: ne rohand le az embereket a kérdéseiddel. Ha a főnököddel összefutsz, aki éppen egy megbeszélésre rohan, ne szorítsd őt sarokba a saját dolgoddal. Nem tudhatod, hogy mennyire fontos az ő aktuális programja, másrészt pedig lehet, hogy a válasz egy csöppet összetettebb, mint egy egyszerű igen vagy nem.

Megbeszélésen

Tedd: hagyd el a bosszantó megjegyzéseket. Az tuti, hogy a meetingek néha nagyon unalmasak és egy páran teljesen túlpörgik az egészet, de vihorászni a kollégákkal elég nagy szemtelenség, ha valaki beszél, más valaki pedig figyel. Ráadásul a negatív hozzáállást a főnök is észreveszi.

A mosdóban

Tedd: moss kezet! Ha valaki azt látja, hogy kézmosás nélkül távozol a WC-ről, te leszel az iroda baktérium terjesztője, és senki nem akar majd az asztalodhoz menni.

Az íróasztalodnál

Ne tedd: ne panaszkodj az időjárásról, a sok munkáról, a főnöködről, a fizetésedről, vagy bármi egyébről. Tény, hogy néha ki kell engedni a gőzt, de a folyamatos negativitás végtelenül zavaró egy idő után. Egy idő után biztos, hogy mindenki zenét fog hallgatni a fülhallgatóján, hogy ne téged kelljen. (Ez a szabály vonatkozik a liftre is, senki nem akar 10 emeleten keresztül nyavalygást hallgatni).

Forrás: