A beszédtanulás folyamata

A jelenlegi álláspont szerint a gyerekek kezdetben egy asszociációs módszer segítségével tanulják meg a szavakat, fokozatosan jegyezve meg, hogy mire vonatkozik az adott szó. A Pennsylvania Egyetem kutatói megdöntötték az eddigi teóriát azzal kapcsolatban, miként sajátítják el a gyerekek az első szavakat.

Tamara Nicol Medina, John Trueswell és Lila Gleitman mellett Jesse Snedeker, a Harvard egyetem munkatársa is részt vett a vizsgálatokban, melynek eredményeit a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban tették közzé.

A jelenlegi álláspont szerint a gyerekek kezdetben egy asszociációs módszer segítségével tanulják meg a szavakat, azaz a gyakran hallott kifejezéseket először a közvetlen környezetükben található többféle tárggyal is összekapcsolják, majd bizonyos idő elteltével, szűkítik a kört, míg végül minden egyes hallott szóhoz már csak azt az adott tárgyat fogják hozzákapcsolni, amit az a szó valóban jelent.

beszedfejodes

Medina szerint azonban ez a feltételezés egyáltalán nem helytálló, mivel ez az asszociációs módszer jóval nagyobb kapacitású memóriát feltételez az ember részéről, mint amennyivel valójában rendelkezik.

Feltételezésük bizonyítására a kutatók három kísérletet is elvégeztek, melyek mindegyikében kamerával rögzítettek rövid jeleneteket, melyeket a kísérleti alanyoknak hang nélkül játszottak le, egy szó kivételével, melyet az első kísérletben kisípoltak, a másik kettőben pedig egy halandzsa-szóval helyettesítettek, és ezt az adott szót az alanyoknak pusztán a vizuális kontextus alapján kellett kitalálniuk.

Mindhárom kísérlet megerősítette azt a hipotézist, hogy még a gyakran használt szavakat is nehéz kitalálni ily módon, ráadásul, akiknek sikerült, azok sem fokozatosan jöttek rá, hanem hirtelen ugrott be nekik a megoldás, ami megcáfolja azt a korábbi feltevést is, hogy a gyerekeket segítenék a szavak tanulásában a korábbi hipotéziseik.

Forrás: