Út az iskolába – Halálos? 2. rész

India világelső a halálos közlekedési balesetek tekintetében, az ilyen jelenetek ott mindennaposak. És az áldozatok között megdöbbentően sok az iskolás.

Nevetséges indoklás

Amita Mulla Vattal, a National Progressive School Conference nevű, 130 iskola által létrehozott szövetség elnöke szerint nem csak a törvény érvényesítése nem megoldott: a bajt tetézi, hogy a balesetek után rendre elmarad a felelősségre vonás.

"Százával és ezrével akadnak iskolák, amelyek figyelmen kívül hagyják a szabályokat, ebben egészen biztos vagyok" – fejtette ki. Véleménye szerint szigorúbb előírásokra lenne szükség, például olyan jelenségek felszámolásához, mint az iskolabuszok túlzsúfoltsága, hiszen azok általában másfélszer több utast visznek, mint amennyit szabadna.

"Az autóbusztársaságok takarékossági okokra hivatkoznak – magyarázta Vattal -, ez azonban elfogadhatatlan, nevetséges indoklás".

A biztonsági szakértők szerint szükség van arra, hogy a kormány erélyesen lépjen fel, de azt mondják, hogy az iskolákra is nagy felelősség hárul, komolyabban kellene foglalkozniuk a kérdéssel. Sok iskola szállítási díjat szed be a diákjaitól, aztán egy magán busztársaságtól rendeli meg a szolgáltatást. "Ha baleset történik, az iskola igazgatósága a buszvezetőre és a busztársaságra hárítja a felelősséget" – közölte Szidhu, az ArriveSafe elnöke.

Idén a nyugat-indiai Mahárástra állam intézkedéseket hozott a buszbalesetek megelőzésére. Szigorúbb szabályozáshoz kötötte az autóbusztársaságok engedélyezését, előírta a régebbi gyártású buszok lecserélését és a sebességkorlátozó eszközök beépítésének komolyabb ellenőrzését. Az iskolabusz-tulajdonosok szövetsége válaszul – arra hivatkozva, hogy ezek az előírások a gyakorlatban nem válnak be, továbbá növelik a költségeket – sztrájkot hirdetett.

keztores1

Meg kellett volna óvniuk

Ráadásul területenként más-más módon szállítják az iskolásokat.

Újdelhiben például "iskolataxinak" nevezett kisteherautókba zsúfolják őket, India más részein háromkerekű motoros riksákkal viszik a gyerekeket. Az utóbbiaknak rendszerint nincs ajtajuk, és a kis utasok néha kiesnek belőlük.

Árvinder Szingh, a saját iskolabusza által elgázolt kisfiú apja elmondta, hogy a járművet biztonságosabbnak vélte a motoros riksánál. A tragédia után az iskola vezetői és a kormánytisztviselők érzéketlenek és közönyösek maradtak, amikor azt kérte tőlük, állapítsák meg, hogy az ő részükről ki a felelős Dzsapnit haláláért.

"Rájuk bíztam a fiamat, meg kellett volna óvniuk" – szögezte le kisfia halálának évfordulóján.

Az iskolabusz sofőrjét letartóztatták, ügye bíróság elé kerül. Az iskola 300 ezer rúpia (1,2 millió forintnyi) kárpótlást ajánlott az apának, ő azonban nem pénzt, hanem igazságot követel.

Azt tervezi, hogy létrehoz egy önkéntes szervezetet a gyerekek biztonságosabb közlekedésének előmozdítására. "Tudom, hogy Dzsapnit sohasem fog visszatérni hozzánk, de nem akarom, hogy más szülők is átéljék azt a fájdalmat, amit én" – érvelt kezdeményezése mellett.

Forrás: