Út az iskolába – Halálos? 1. rész

India világelső a halálos közlekedési balesetek tekintetében, az ilyen jelenetek ott mindennaposak. És az áldozatok között megdöbbentően sok az iskolás.

Dzsapnit Szingh azon a napon halt meg, amelyen az iskolában csoportképet készítettek a gyerekekről. Apja öltöztette fel a formaruhába, a kisfiú félénken mosolygott a felvételen. Otthon azonban soha többé nem látták mosolyogni. Délután, amikor nagyapja érte ment a buszmegállóhoz, az út szélén hevert egy vértócsa közepén, iskolakönyvei szétszóródtak az úton. Kistestvére, Parmit az összeroncsolt test mellett térdelt és kétségbeesetten rázta. "Kelj fel! – könyörgött bátyjának. – Kelj már fel!"

Riasztó gyakorisággal követik egymást az iskolabusz-balesetek. Márciusban 14 kisdiák meghalt és 21 megsebesült a déli Ándhra Prades államban, amikor egy autóbusz csatornába hajtott. Júliusban egy iskolás vesztette életét és több tucat társa megsebesült, amikor buszuk Kasmírban szakadékba zuhant. Sok az olyan baleset, mint amilyen kioltotta Dzsapnit életét: a kisfiú leszállt a buszról, és a kerekei alá került.

A törvény, amelyről nem tud az ország

A szakértők a rossz utakban, a kaotikus forgalomban, a gyengén képzett sofőrökben, az elővigyázatossági intézkedések elhanyagolásában keresik a sorozatos balesetek okait, de abban is, hogy hiányzik a politikai akarat a probléma kezelésére.

"A lakosság nem háborodik fel. Tudomásul veszi, hogy Indiában ilyenek az utak és sok a baleset" – mondta a The New York Times című lapnak Harman Szidhu, az indiai közlekedés biztonságának javításán munkálkodó, ArriveSafe nevű önkéntes szervezet elnöke.

iskola_31

Minden indiai városban és faluban megszokott látvány a sok iskolaruhás gyerek: nehéz táskával a hátukon cikáznak a forgalomban a járművek között. A gazdaság fellendülésével a gyerekek beiskolázása is robbanásszerűen megugrott. Az alsó tagozatosok száma 34 millióval gyarapodott az elmúlt nyolc évben. A járművek száma még meredekebben nőtt: 74 millió fut már az utakon, kétszer annyi, mint nyolc éve. Csak tavaly 14 millióval nőtt az autópark.

A több diák és több autó kombinációja jóval több balesetet eredményez. 2010-ben, az utolsó olyan évben, amelynek hivatalos adatai már ismertek, csaknem 134 ezer ember vesztette életét közlekedési balesetekben.

Az utakat rosszul tervezték meg, és rendszerint nem tartják karban, felerészben kövezetlenek. A sofőrök közül sokan még alapvető képzést sem kaptak, viszont eszeveszetten robognak a szűk, fullasztóan zsúfolt városi utcákon. Számos helyen nincs gyalogos átkelőhely, útjelző tábla vagy éppen járda.

Tizenöt éve a legfelső bíróság egyik ítéletében előírta, hogy az iskolabuszoknak nyitható és csukható ajtóval kell rendelkezniük, továbbá valamennyit fel kell szerelni sebességkorlátozóval. A testület leszögezte, hogy csak tapasztalt, törvénytisztelő sofőr ülhet a volánjukhoz. Azóta mindezt törvénybe is foglalták.

"Nem a törvény betartatása a probléma" – hangsúlyozta Máhes Csander Mehta, az a bírónő, aki az említett ítéletet meghozta. – "A törvény létezik, csakhogy az ország nem tud róla."

Cikkünk második felében a felelősségvállalásról olvashattok bővebben.

Forrás: