A reklámoktól több üdítőt isznak a gyerekek

A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél – derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.

A Svédországra kiterjedő tanulmányban a szakemberek több mint 1700, két- és négyéves kor közötti gyermek szüleit kérdezték meg a kicsik tévénézési, a tévézéssel párhuzamosan végzett számítógépezési és cukros üdítőital-fogyasztási szokásairól.

Hét szülőből nagyjából egy mondta, hogy próbálta elvonni gyermekét a tévéreklámok elől, és ugyanezen szülők azt állították, hogy gyermekük kevésbé volt hajlamos az üdítőitalok és egyéb cukrozott levek fogyasztására. A tévéreklámok kapcsán kevésbé szigorú szülők gyermekei azonban kétszer nagyobb valószínűséggel fogyasztottak cukros üdítőket heti rendszerességgel.

A tanulmányt 2007 és 2010 között készítették az európai uniós IDEFICS (Táplálkozás- és Életmód Indukálta Egészségi Hatások Meghatározása és Megelőzése Gyermekeknél és Csecsemőknél) elnevezésű projekt keretében. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak ki a gyerekek televíziózási és üdítőital-fogyasztási szokásai között – olvasható a ScienceDaily című ismeretterjesztő hírportálon.

kola

,,A több televíziót néző gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak ilyen italokat” – húzta alá a tanulmányban részt vevő Stina Olafsdottir, az egyetem PhD hallgatója. ,,Valójában minden tévénézéssel töltött újabb óra 50 százalékkal növelte a cukros üdítők rendszeres fogyasztásának valószínűségét.”

A kutatók azt is kimutatták, hogy az élelmiszerreklámoknak fokozottabb mértékben kitett gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak rendszeresen cukrozott üdítőket, a kezdeti vizsgálat után két évvel végzett utótanulmány során.

A tévéreklámoknak való kitettség ugyanakkor nem ad teljes magyarázatot a tévézési szokások és a cukrozott üdítők fogyasztása közötti összefüggésre – hangsúlyozták a szakemberek.

Hozzátették, valószínű, hogy maga a tévéműsor is számít, vagy az is lehet, hogy a gyerekek egyszerűen szeretnek ilyen típusú italokat fogyasztani tévénézés közben. A tanulmány eredményeit az International Journal of Public Health című folyóiratban közölték.

Forrás: