Szingli müzli kontra páros rántotta

A magyarok reggelizési szokásait átfogóan vizsgáló McReggeli Gyorsjelentés szerint hazánkban a felnőttek 30 százaléka nem minden nap, vagy egyáltalán nem szokott reggelizni.

Az országos felmérésből kiderül, hogy több mint 1,5 millióan reggeliznek házon kívül, akik elsősorban a 18-39 éves korosztályból kerülnek ki. A kutatás rávilágít arra is, hogy életciklusbeli sajátosság az, hogy kivel, mit és hol eszünk reggelente.

Hazánkban a felnőttek 30 százaléka rendszertelenül, vagy egyáltalán nem szokott reggelizni ? derül ki a 2010. áprilisában készült McReggeli Gyorsjelentésből (1). A felnőtt lakosság körében végzett felmérés szerint ? noha a táplálkozástudományi szakemberek régóta hangsúlyozzák a reggeli étkezés fontosságát -, az időhiányra hivatkozva több mint 800 ezren éhgyomorral vágnak neki a napnak.

Akár többféle ételt is szívesen reggelizünk: a legnépszerűbb fogások között a szendvics és a péksütemény viszi el a pálmát, a magyarok 61 %-a szokta ezt reggelizni. Ezt követik a tojásételek (47%) és a tósztok, azaz a pirítós (33%).6853A jelentés eredményei szerint a magyarok többsége reggelente otthon eszik (80%), de több mint 1,5 millióan hetente legalább egyszer házon kívül esznek. A 18-29 évesek közel felénél, míg a 30-39 és 40-49 évesek harmadánál alakultak ki így a reggelizési szokások.

A házon kívül reggelizők négy jellegzetes csoportba sorolhatók. Nagyrészüket az Irodai Piknikezők alkotják (70%). Ők otthon csomagolják a reggelijüket és a munkahelyükön fogyasztják azt el. A Mobil Reggelizők (37%) elvitelre vásárolnak, elsősorban pékségeknél, és menet közben falatoznak.

A harmadik típus a Reggeli Vadászok (22%). Ők megfontolják, hová mennek reggelire ?vadászni?, mert számukra az ár-érték arány nagy jelentőségű. Ínyükre van a gyors kiszolgálás: kb. 15 percet szánnak rá, ugyanakkor szeretik nyugodtan, kulturált környezetben elfogyasztani az ételt. Legkevesebben az Időmilliomosok vannak (8%), ők reggelente akár 1 órát is elüldögélnek bisztrókban, kávézókban. A csoportok között van átfedés: mivel az emberek nem feltétlenül ugyanazt a típusú ételt választják minden reggel, emiatt a házon kívüli étkezés helyszíneit is váltogatják.6854A kutatásból kitűnik, hogy az életciklusnak és az ahhoz kötődő életformának is meghatározó szerepe van a reggelizési szokásainkban. A 18-29 évesek között a kollégákkal és barátokkal, míg a 40 év felettieknél az egyedül reggelizők vannak nagyobb számban. Számít az is, hogy párkapcsolatban élünk-e, vagy sem: a 18-39 éves szingli nőkre és férfiakra jellemzőbb, hogy házon kívül reggeliznek, mint azokra, akik már együtt élnek valakivel.

Jól elkülönülnek a szingli és a párkapcsolatban élők étel- és italválasztási szokásai is: előbbiek tipikusan müzlit, gyümölcsöt és gyümölcslevet, utóbbiak tojást, tósztot és teát fogyasztanak reggelente.

Míg külföldön teljesen hétköznapi, hogy az emberek beüljenek valahova reggelizni, addig Magyarországon kevésbé elterjedt ez a szokás. Ugyanakkor a nyugati trendeknek megfelelően hazánkban is egyre több étterem és kávézó kínálatában szerepel reggeli fogás. A piac növekedése pedig azt feltételezi, hogy a kereslet is növekszik, így valószínű, hogy a jövőben a házon kívül reggelizők száma is jócskán emelkedni fog.

(1) A jelentés alapját a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által végzett kérdőíves felmérés képezi. A 18 évnél idősebb magyar népességre reprezentatív, az Intézet 1200 felnőttet kérdezett meg.

Forrás: