Horrorfilm és tőzsde?

A legújabb kutatások szerint a horrorfilmek részvényeink korai eladására ösztönözhetnek.

Szakértők ezt a szociális kivetítés jelenségével magyarázzák, aminek lényege, hogy az ember pillanatnyi érzéseit mások lelkiállapotára vetíti ki, így hamis képet kap az adott helyzetről.

"Egy ijedt befektető így azt hiheti, hogy a többi befektető is pánikol és a részvényárak esésétől félve idő előtt adhatja el részvényeit" – magyarázta Eduardo Andrade, a Kalifornia Egyetem üzleti tanszékének rektora. "Ha valaki fél, másokra is hajlamos lesz kivetíteni a félelmét. Ha el akarjuk adni részvényeinket, azt hihetjük, hogy mások is el akarják adni, ez pedig arra ösztönözhet, hogy idő előtt és áron alul szabaduljunk meg befektetéseinktől."

A kutatások során a szakértők megvizsgálták, hogy a tőzsdétől teljesen független érzelmi ingerek miként befolyásolják a befektetők viselkedését. A résztvevők egyik csoportjának egy horrorfilmet kellett megtekinteni, a másik csoport tagjainak pedig egy Benjamin Franklinről és Vincent Van Gogh-ról szóló dokumentumfilmet.

shutterstock_41104144

A filmek végén az önkéntesek egy tőzsdeszimulációs játékban vettek részt. Az eredmények szerint a horrorfilmes csoport tagjai sokkal nagyobb eséllyel adták el részvényeiket idő előtt, mint a dokumentumfilmes csoportban lévők. A félelem azonban csak akkor váltott ki korai eladásokat, ha a résztvevőknek azt mondták, hogy a részvények értékére más befektetők is hatással vannak. Amikor úgy tudták, a részvények értékét egy számítógép véletlenszerűen határozza meg, a szociális kivetítés nem működött.

Az eredmények alapján világosan látható, mennyire fontos, hogy a befektetők tisztában legyen a félelem káros hatásaival. "Általánosságban elmondható, hogy azok jutottak több pénzhez, akik tovább maradtak a szimulációs játékban" – nyilatkozta Andrade.

A kutatás részletes leírása a Journal of Marketing Research című szaklap novemberi számában olvasható.

Forrás: