Változásra várva – konferencia a magyar egészségügyről

A Magyar egészségügy: jelen és jövő elnevezésű júliusi  egészségügyi tanácskozáson elhangzottak  alapján próbálunk előre vetíteni egy meglehetősen szubjektív jövőképet. 

E nélkül egyébként nincs eredmény, legalábbis Rékassy Balázs egészségügyi közgazdász szerint, aki  a multi szektorban  szerzett tapasztalatai alapján a hazai magánegészségügy fejlődési perspektíváit vetítette előre.  

A Napi Gazdaság és a Heim Pál Alapítvány szervezésében megtartott tanácskozás  hozzáférhető  dokumentuma szerint minden lehetőség adott ahhoz, hogy a 2014. év  a strukturális változások kezdete lehessen a magyar egészségügyben. Ehhez elkerülhetetlen lesz az intézmények finanszírozásának újragondolása, az új finanszírozási formák bevonása, mindezekkel pedig együtt jár az üzleti szemlélet megerősödése iránti igény. No meg a betegek, mint ügyfelek újfajta megközelítése.

Zombor Gábor új egészségügyi államtitkár  szerint a professzionális üzleti gondolkodásnak  és gyakorlatnak helye van az ágazat működtetésében éppúgy, mint a feladatokra való felkészülésben, a stratégiai célok kialakításában. A nagy pénzosztó, az OEP részletes és alapos helyzet  térképezéssel készül a jövő kihívásaira, Sélleiné Márki Mária OEP főigazgató szerint. Az igen kulturált előadás rávilágított néhány korábban mellékesnek számító terület, így a közérthető kommunikáció fontosságára.

Önmagában persze  a magyar egészségügyben kulcsszerepet betöltő hivatal  hozzáállása és felkészültsége nem lesz elég  bárminemű strukturális változáshoz. De nélkülözhetetlen feltétele annak. Mindehhez pozitív példák, kipróbált   modellek is kellenek. Mint ahogy erről az Uzsoki Kórház igazgatója, Ficzere Andrea beszámolt. A sztárelőadás – ahogy az egyik résztvevő nevezte a zuglói kórházban folyó munkáról szóló beszámolót – egy XXI. századi korszerű  egészségügyi intézmény  gyakorlatát vetíti előre.  

Ámulva hallgatták a jelenlevők a telemedicina alkalmazásától a home monitoring – jeladó alkalmazásának a lehetőségét, a percre kész kontrolling rendszer működésének a tapasztalatait. Amikor az előadó az ügyfélélményről kezdett beszélni, megállt a levegő a Magyar Tudományos Akadémia egyébként kellemesen légkondicionált  helyiségében.  

Nem betegpanaszokról, nem alárendelt páciensekről, hanem egyenrangú kommunikációs kapcsolatról szóló, a gyógyítást és gyógyulást  minden nehézsége ellenére pozitív élményként megélő betegek lehetséges és kívánatos tapasztalatait említve szó esett a fehér köpeny mítoszának a megváltozásáról Magyarországon is. Nemcsak kívánalom ez a korszerű beteg-orvos kapcsolatban, hanem egyre inkább megvalósuló gyakorlat.

Az új interaktív technológiák, mindenekelőtt az internet és az okostelefonok hálózatának használata kényszeríti ki az új kapcsolatot, melynek megállíthatatlan terjedését a Szinapszis Kft.  kutatási vezetője számokkal támasztotta alá.

Kiss Katalin hozta a tanácskozásra a legfrissebb adatokat és adta elő tudományos megalapozottsággal, de közérthető stílusban – mintegy példát mutatva az új egészségügyi kommunikációból.  Dr. Szentes Tamás , főpolgármester- –helyettes prezentációja  hivatali szemléleti stílusban elemezte a lehetőségeket, Kovács János, a Magánorvosok Szövetségének az elnöke  üzeneteik megértésének a hiányosságáról szólt.

Hogy lesz-e változás az egészségügyben  a következő években?

Bizonyára, hiszen a negatív mozgások is a változás jelei.  Most persze nagyon sokan reménykednek  és bizakodnak. Az újrakezdés lehetősége az optimizmus éltető forrása lehet. A sokszorosan megtépázott, anyagilag és erkölcsileg is hátrányos helyzetben levő ágazat  számára  példaként talán az 1800-as évek nemzetközileg is elismert hazai egészségügye lehet.

Igaz, akkor népjólétinek nevezték, önálló minisztériumként funkcionált és példamutató közszolgálatot látott el, számos újítással, felfedezéssel, eljárással. Akkor is szemlélet reformmal indultak a szép évek. Erre lenne szükség ma is, és persze olyan XXI. századi üzleti  gyakorlatra,  amely a holisztikus megközelítést nemcsak a mindennapi gyógyászatban, hanem annak működtetésében is alapelvnek tekinti.

Szerző: G. Németh György

Forrás: