Frank Gehry csupa üveg múzeumot épít Párizsban

Frank Gehry filiszteusoknak nevezte a párizsiakat, amiért “a fővárosukat formalinban akarják konzerválni”, miután egy bírósági határozat törölte legújabb építményének az építési engedélyét.

Gehry rendszeres látogatója Párizsnak, ahol a Fondation Louis-Vuitton 2014-re elkészülő épületének, egy kortárs művészeti központnak a munkálatait követi figyelemmel.

Az építész Icebergnek, Jéghegynek nevezi a hatalmas "üvegfelhőt", amely különleges, a lehetőségek határait szüntelenül bővítő életpályájának legjelentősebb megnyilvánulása lehet (bár persze nem jéghegy és nem is üvegfelhő).

Az épület a technológiai tudás kirakata is lesz, a Vuitton-alapítvány már elnyerte vele az amerikai építészeti intézet úgynevezett BIM-díját.

Az éteri, csupa üveg és sokszög homlokzatú épület tervezésére Franciaország leggazdagabb embere, Bernard Arnaud kérte fel  Frank Gehryt, a milliárdos nagy modern műgyűjteményét tartaná itt – az épület emellett műzeumként, kulturális centrumként működne és persze helyet adna a cégének, az LVHM a világ legnagyobb luxuscikkeket gyártó csoportja olyan márkákkal mint Louis Vuitton, Christian Dior és Givenchy.

Frank Gehry

A bilbaói Guggenheim Múzeum nem csupán a kortárs építészet egyik ikonja, amely a baszkföldi várost a spanyolországi turizmus egyik központjává tette: Párizs egyik jövendő nevezetessége sem születne meg nélküle – erről maga a 83 éves, de továbbra is alkotóerejének teljében lévő tervező, a Pritzker-díjas amerikai építész, Frank Gehry beszélt a párizsi Le Figarónak adott interjújában.

Az ősz hajú, mosolygós alkotó, aki 1989-ben nyerte el az építészeti Nobelnek számító Pritzker-díjat, fáradhatatlanul járja a világot. Párizsba Pekingből érkezett, ahol régi barátjával, Jean Nouvel francia sztárépítésszel és Zaha Hadiddal, a világhírű iraki-brit tervezőnővel versenyez a Kína leendő országos művészeti múzeumának felépítésére kiírt pályázaton. A létesítmény a híres "madárfészek", a pekingi olimpiai stadion közelében kap helyet, modern és kortárs gyűjteményeket fogad majd be.

A Le Figaro idézte Gehry egyik korábbi nyilatkozatát, amely szerint egy-egy terv sikere mindig a rendelőtől függ. Arról, hogyan találkozott a Louis-Vuitton márkát magában foglaló LVMH divatbirodalom elnök-vezérigazgatójával, a világ egyik leggazdagabb emberének számító Bernard Arnault-val, az építész most felidézte, hogy az eset csaknem tíz éve történt. "Bernard Arnault, akinek őszinte megrázkódtatást jelentett a bilbaói Guggenheim-múzeum élménye, meghívott Párizsba, hogy megmutassa, hol szeretné létrehozni jövendő alapítványát, amelynek tervezését rám akarta bízni. Mély meghatódást éreztem, ahogy elképzeltem, miként sétált a XIX. században Marcel Proust ezen a helyen, a Bois-de-Boulogne botanikus kertjében" – mesélte el az amerikai építész.

Frank Gehry

Ahhoz, hogy az erdővel tökéletesen harmóniában lévő épület születhessen meg, arra volt szükség, hogy üvegből készüljön.

"A felhő gondolatát az adta, hogy az üvegház a múltban is jogosan került a kertbe. Ahhoz pedig, hogy a létesítményben művészetet jelenítsünk meg, olyan kettős burkot képzeltem el, amely egyfajta üvegvitorlaként utal a hajósra, aki vagyok. A szüntelenül fejlődő világhoz hasonlóan ez a vitorla az évszakoknak, az óráknak és a fényeknek megfelelően változni fog. Tiszavirág-életű hatást kívántam teremteni. Az átlátszó felhőn keresztül lehet feljutni a lépcsőn ahhoz, hogy értékelni lehessen, miként nyílik az épület a kertre, és hogyan hatol a természet a belső terébe" – magyarázta el megvalósulóban lévő álmát az építész a francia lapnak.

Mint elmondta, a részleteket Bernard Arnault-val folytatott folyamatos konzultáció során alakították ki, így azt is, hogy az épület egy nagy játszótérbe olvad majd be. A Bois-de-Boulogne-ba tervezett épülethez hasonlót a világon sehol másutt nem tudott volna elképzelni – jegyezte meg az építész -, aki külön köszönetet mondott a francia milliárdosnak a páratlan ajánlatért.

A tervezési folyamatról elárulta, hogy előbb kézzel formálta a maketteket, 30-40-et is készített, majd számítógépes programot hozott létre a részletek kialakítására. "Magam sem képzeltem volna, hogy ez lesz életem legbonyolultabb épülete" – vallotta be a tervező.

vid4u.init(480,360,’9msjlKYrMD’,null,3);

Forrás: