Többet írnak és olvasnak a mai fiatalok 2014-10-14 Blog, Iskolatáska Megosztás: Tweet A mai fiatalok többet olvasnak és egyes felmérések szerint 15-ször többet írnak, mint az előző generáció – mondta el az InfoRádió Aréna című műsorában Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense és László Miklós szociológus, az ELTE adjunktusa. Szóltak arról is, hogy ma már nem csak a generációk között van jelentős különbség a médiahasználatban, de akár testvérek között is lehetnek is ugrások. „A mostani szülők is használják az okos eszközöket, de mégsem feltétlenül tudják, milyen média otthont teremtettek meg a gyermekeiknek” – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. – „Én például egyértelműen fontosnak tartom azokat az adatokat, amelyek arról szólnak, hogy ma a velünk egyidős felnőtt 30-40, akár 50 közötti korosztály jóval kevésbé médiatudatos, mint sokszor ugyanazon a mintán a gyermek. Miközben mi is ugyanúgy, ahogy hazaérünk a munkánkból, ahol egyébként folyamatosan számítógép előtt ülünk, mobiltelefont használunk, hacsak nem mondjuk órát tartunk, ugyanúgy folytatjuk, ugyanúgy nem kapcsoljuk ki a készülékeinket, de azon aggódunk, hogy a gyermekeink se” – mutatott rá Aczél Petra. László Miklós szociológus, az ELTE adjunktusa arra hívta fel a figyelmet, hogy most már nem csak generációs ellentétek vannak, de a testvérek között is észlelhető a különbség. „Olyan gyors a változás, hogy azt nagyon nehéz követni. Egy családban a szülő más viselkedési mintát tapasztal az első gyereknél, mint a második gyereknél. Egészen más. Az én két gyerekemnél is van ilyen különbség” – jegyezte meg László Miklós. Aczél Petra hozzátette: ma már 3-5 évente van egy nagy generációs változás, és az idősebb testvér sem érti pontosan, hogy a kisebb testvér miért úgy viselkedik, ahogyan. „Az új médiavilág átalakítja az olvasási szokásokat, például a linkek használatával. Vannak kutatások, és ezek érdekesek, hogy többet olvasnak a gyerekek ma, mint régen. Mindenki azt hiszi, hogy nem, mert kevesebb könyvet olvasnak, és ha könyvet olvasnak, abból is inkább tankönyvet. Erre vannak adatok. Csak elfelejtjük, hogy a digitális térben is majdnem mindig olvasnak is egy kicsit. Nem kevesebbet olvasnak mennyiségre, hanem mást és másként” – hangsúlyozta Aczél Petra. László Miklós szociológus, az ELTE adjunktusa szerint ezek a változások szociológiailag még nem jelentkeznek. „Azt olvastam nemrég, hogy az Egyesült Államok 41 államában valószínűleg fakultatívvá teszik az írás oktatást. Ez már mindenképpen nagy átalakításokat okozhak” – tette hozzá a szociológus. Aczél Petra szerint nem csak többet olvasnak, de többet is írnak a mai fiatalok, mint az előző generáció. „A Stanfordon volt egy több éves kutatás, ami azt is megmutatta, hogy a mai fiatalok sokkal többet írnak, mint mi valaha. Nagyjából 15-szörös arányt állapítottak meg. Vagyis ennyivel többet ír ma egy 18-29 közötti fiatal, mint mondjuk 5 vagy 10 éve írt” – mondta Aczél Petra. Hozzátette: a gyerekeket évekig tanítják a kézírásra, miközben versenyhátrányt jelent számukra, ha nem tudnak tíz ujjal gépelni. Forrás: Orientpress.hu Forrás: