Alvásromboló repülőzaj

Az utóbbi időkben – a helyi lakosság megfigyelése szerint – egyre több a késő éjszakai és hajnali repülés a főváros felett, igencsak zavarva az alvókat a pihenésükben.

A lakossági képviselők azonnali és határozott intézkedéseket várnak a hatóságoktól, a repülést irányítóktól és a mindezeket felügyelő miniszteri szaktárcától. A 2010. évben szeptemberig egyébként több mint négymillió utast, valamint árukat szállító repülőgép haladt Budapestről a célja felé, és számuk folyamatosan nő.

A Budapest Airport idei zajvédelmi programját vitatta meg a vállalat szervezésében, de több hatóság és környezetvédelmi szervezet, valamint lakossági érdekeket képviselő szervezetek delegáltjaiból alakult Zajbizottság. Az átfogó zajvédelmi programot meghirdető, a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég elhatározta, hogy javítani kíván a repülési zajártalmaknak kitett közösségek és települések életén. A cél a repülési eljárások és zavaró hatások elemzése, a szabályszerű működés és a lakossági tájékoztatás erősítése. Ez utóbbi téma kavarta a legzajosabb indulatokat a Zajbizottság szeptember közepén tartott ülésén.11557A repülőtér közvetlen közelében levő kerületek képviselői határozott jogi lépéseket, a Józsefvárosi Tisztviselőtelep képviselői pedig a felettük átmenő légifolyósó azonnali megváltoztatását kérték a szakképviselőktől. Véleményük szerint a Belváros felett hangorkánokat okozó, és mostanában éjszaka is gyakrabban felszálló, hangokádó repülőgépek az ország legnagyobb orvosi klinikai központja felett suhannak el.

Több száz fekvő beteg nappali és éjszakai nyugalmát és gyógyulását zavarják az időnként elviselhetetlen zajok, többek között a Heim Pál Gyermekkórház, a Belgyógyászati-, a Sebészeti-, a Transzplantációs-, a Szülészeti-, a Kardiológia és más kiemelt orvosi intézmények ideiglenes lakóinak nappali és éjszakai pihenését zavarva.

A repülőgépek okozta zajhatásokat több évtizede felállított zajmérő állomások mérik. A jelenlegi szabványokban szereplő számítási mód, az alkalmazott mérőszám egy matematikai egyenlet eredményeként jön létre. A bonyolult képlettel kiszámított mutatónak csak egyetlen tényezője a valóságban hallható hangerősség. Az embereket ez, vagyis a kiugró zajszint zavarja a leginkább, s az úgynevezett átrepülési maximumra reagálunk a legjobban.517A csupán fogalomként létező, számított zajenergia és a valóságban érzékelhető zajmaximum közt óriási a különbség. Korábbi szakértői vizsgálatok megerősítik, hogy a lakossági panaszok megalapozottak, elsősorban a kijelölt pályanyomvonaltól, illetve a repülési magasságtól eltérő szabálytalan repülési eljárásokból származnak.

A legújabb magyarországi alvásminőség felmérés megállapításai szerint az éjszakai váratlan zajhatások jelentősen rombolják az alvás szerkezetét, hosszabb távon kóros következményei lehetnek. Ilyen jellegű vizsgálatok ez idáig nem szerepeltek a témához kapcsolódó eljárásokban. A főváros belterülete felett haladó, káros zajhatásokat okozó légijármű hangos következményeit a kórházakban fekvő kiszolgáltatott betegek és az ott élő lakosok kénytelenek eltűrni.

A mérési módszerek valamint a határértékek igazítása, illetve az úgynevezett légifolyosók helyzete és repülésirányítás szigorítás egyre aktuálisabb, nemcsak a lakossági panaszok, hanem az európai uniós normákhoz való viszonyítás miatt is.

Forrás: