Elriasztó feliratot a kajára!

Az egészségtelen élelmiszerek csomagolására helyezett figyelmeztető feliratok hatásosabbak az elriasztásban, mint a rájuk kivetett „zsíradó” – áll az Albertai Egyetem tanulmányában.

364 véletlenszerűen kiválasztott albertai vásárlót megfigyelve jutottak arra a kutatók, hogy a magasabb ár önmagában még nem riasztja el azokat, akik egészségtelen ételt szeretnének vásárolni. Ha azonban a termék csomagolása figyelmeztet, hogy a magas zsír- és cukortartalom miatt kell mélyebben a pénztárcájukba nyúlniuk, akkor el lehet érni a kívánt hatást, főleg a leginkább túlsúlyosak körében.

A kutatók arra kérték a vásárlókat, hogy válasszanak az 50 cent és 2 dollár közötti árú hízlaló és egészséges rágcsálnivalók közül. Némelyikre ezt megelőzően figyelmeztető címkét helyeztek. A vásárlókat a magatartásuk alapján három csoportba osztották. Az első kettőbe tartozókat az ár és a felirat együttesen befolyásolta, a leginkább elhízottakat azonban csak a feliratok tántorították el az egészségtelen ételektől.

bizalom1

„Őket nem érdekelte, mennyibe kerül az adott áru, a figyelmeztetést azonban komolyan vették.” – mondta el a kutatás vezetője, Sean Cash. Szakértők szerint a jelenség azzal magyarázható, hogy a feliratok sokkal erősebben hatnak a vásárlókra, mint pusztán a magasabb ár. Az elrettentő feliratok használata éppen ezért hatásosabb módszer, mint az egészségtelen élelmiszerek megadóztatása, amely bevett gyakorlat az Egyesült Államokban, és Magyarországon is napirenden van a bevezetése.

„A vásárlói reakciókat megfigyelve kijelenthetjük, hogy a leginkább érintett rétegre semmi sem hat kevésbé, mint a termékek magasabb ára. A megadóztatás nem változtatja meg a vásárlási szokásokat.” – mondta el Cash. Tapasztalatok szerint, aki túl magasnak találja egy termék árát, inkább olcsóbb márkára vált, de nem hagy fel a fogyasztásával. A tanulmány a The Journal of Consumer Affairs című folyóiratban jelent meg.

Forrás: