Chatszobában kezelt depresszió az eHelath 2011 konferencián 2011-05-13 Barangoló Megosztás: Tweet Terápiás foglalkozás interneten keresztül, bulimiakezelés SMS-ben, tévéből mosolygó személyes tanácsadó az idősek számára az eHelath 2011 szekciógyűlésén. Néhány a már létező, technikai háttérrel támogatott, öngondoskodást segítő programok közül, amelyekről World of Health IT (Az Egészségügy IT Világa) című konferencia „Távmonitoring, a krónikus betegségek kezelésével kapcsolatos új lehetőségek” szekciójában esett szó. Miután a televízió tetejére szerelt doboz megköszönte az önállóan végzett vércukorszint-mérés frissen bediktált eredményét, Rasmus, a kerekesszékbe kényszerült dán nyugdíjas elégedetten mosolyog Casper Dhal Marcussen projektvezető kivetítőjéről. „A nővér szinte a páciens otthonában van. E-mailben azonnal értesül róla, ha valami baj van.” A Marcussen által ismertetett Dreaming Project csak egy azok közül a korszerű technikával támogatott, betegek öngondoskodását segítő rendszerek közül, amelyeket a World of Health IT (Az Egészségügy IT Világa) című konferencián mutattak be. A betegek aktív részvételére épített elektronikus távgyógyítás máris számos eredményt tudhat maga mögött, a technika fejlődésével pedig egyre több embernek nyújthat olcsó és azonnali segítséget krízishelyzetekben. Hans Kordy, a heidlebergi Pszichoterápiai Kutatócentrum igazgatója két sikeres projektről számolt be. Az egyikben bulimiás betegeket kezeltek SMS-ben. A kórházi terápia után az evészavarral küzdő páciensek – az utógondozás részeként – rendszeresen töltöttek ki kérdőíveket egy internetes felületen. A rendszer továbbította és kiértékelte az adatokat majd – több száz előre megírt lehetőségből a legmegfelelőbbet választva – SMS-ben visszajelzést, tanácsot adott a páciensnek. Az így kezelt betegek 59%-a nem esett vissza, míg a kontrollcsoport tagjainál ez csupán 41% volt. Hasonlóan sikert könyvelhet el az a kísérlet is, amikor depressziós betegek csoportterápiáját cserélték le chatszobában zajló beszélgetésekre az utókezelés fázisában. Az új csatornán keresztül kezelt betegek egy év után általánosságban jobb mentális státuszban voltak, mint azok, akik nem részesültek ilyen kezelésben. Az ehhez hasonló technikákkal pedig több millió eurót lehet megtakarítani az egészségügyben. Az IT hátérrel támogatott kezelés nem váltja ki a személyes orvosi konzultációt, de sok „felesleges” találkozó elkerülhető: a folyamatos, asszisztált önellenőrzés segítségével például korábban felfedezhetőek az eltérések, és nem kell megvárni, még a beteg kórházi kezelésre szorul. A szakemberek segítségével üzemeltetett chatszobák, fórumok a korai felismerést, öndiagnosztikát is hatékonnyá teszik. A módszerek célja tehát nem az, hogy az embereket eltávolítsák a kórháztól, hanem éppen az, hogy gyorsan áthidalják az emberek és az egészségügy közti földrajzi és érzelmi távolságokat. S mivel a felhasználók egyre több és fejlettebb mobil eszközt hordanak maguknál, a kezelések egyre gyorsabbak, közvetlenebbek és személyre szabhatóbbak lesznek. Forrás: https://napidoktor.hu/index