Párizsi légiszalon -a világ legnagyobb nemzetközi légi és űrvására

Hatalmas szerződések bejelentésével kezdődött a franciaországi Le Bourget-ban a világ hagyományosan legnagyobb nemzetközi légi és űrvására, népszerű nevén az 50. párizsi légiszalon, ahol az Airbus és a Boeing már megszokott rivalizálása mellett kedden a magánjetek és a regionális kisrepülők iránt is óriási volt a kereslet.

A nyilatkozatözönt a megnyitó reggelén az Easyjet indította. A brit fapados légitársaság bejelentette: 12 milliárd dollárért 135 darab A320 típusú Airbus repülőgép vásárlásáról írt alá előzetes megállapodást a repülőgépek gyártójával. A légitársaság közlése szerint a megállapodás 100 új típusú, A320neo, illetve 35 A320 gépről szól, illetve további 100 darab A320neo megvásárlására is opciós jogot biztosít. Az A320-asokat 2015 és 2017 között szállítja majd az Airbus, míg a takarékosabb működésű A320neo gépeket 2017 és 2022 között vehetik át.

A nagy hatótávolságú gépek közül a Boeing Párizsban mutatta be a Dreamliner típusú repülőgép nagyobb változatát, a 787-10X-est, amely 320 utast szállítására képes, s amely az Airbus A350-es amerikai riválisának számít.
Az amerikai gyártó délelőtt bejelentette: öt légitársaság 102 példányt rendelt a majdani Dreamliner B787-10X-esből, amelyek értéke katalógusáron közel 30 milliárd dollár. A Boeing nem közölte a szerződések pontos összegét, de a 787-10X-as katalógusára 290 millió dollár a gyártó szóvivője szerint. A légitársaságok ebből az árból szoktak alkudni.
Az első gépeket 2018-ban szállítja majd a Seattle-i székhelyű gyártó. Az első húsz 787-10X-est az amerikai United Airlines, a következő 12-öt pedig a British Airways és az Iberia fúziójából létrejött IAG kapja.

repülő2

A regionális repülők piaca is jól kezdte az idei szalont. Hétfőn a brazil Embraer mutatta be új E2-es jetjeit, kedden pedig az ATR csoport (az európai EADS és az olasz Finmeccanica leányvállalata) jelentett be rendeléseket. A dán Nordic Aviation Capital (NAC) 35 ATR-t vásárol, ebből 30 darab 70 férőhelyes ATR 72-600-ast és 5 darab 50 férőhelyes 42-600-ast. A megállapodás további 55 ilyen típusú gép megvásárlására is opciós jogot biztosít, amelyeket a dán cég bérbe ad. A rendelés összértéke 2,1 milliárd dollár.

“NAC több megrendelést is között az új ATR-ekre az elmúlt három évben, s jelenleg ők rendelkeznek a legtöbb ATR-rel a világon, valamivel több mint száz példánnyal” – mondta Filippo Bagnato, az ATR elnöke Párizsban.
Martin Moller, a NAC elnöke szerint ezzel a géppel lehet az egyre növekvő konkurenciájú piacon a legjobban helytállni. Az új ATR-ek elsősorban Ázsiában és Dél-Amerikában fognak repülni.

Az ATR-ek közel negyedét lízingcégek veszik meg, amelyek a 90 férőhelyesnél kisebb regionális gépek piacának 65 százalékát uralják. Az ATR konkurensei a CRJ 700, a CRJ 900, és a Bombardier Q400, az E jets 170, valamint az Embraer 175.
A luxuspiacon a Bombardier egyébként 12 Global 8000-es magánjetet adott el. A kanadai gyártó szerint a szerződés értéke katalógusáron 804 millió dollár körül mozog, de a dúsgazdag megrendelőről a Bombardier nem volt hajlandó részleteket elárulni.

Forrás: