Figyelemzavaros tábor a Különlegesekért 2011-08-19 Reggeli Napidoktor Megosztás: Tweet A Csak Csajokban Sütő Csaba mozgásterapeuta beszélt a gyermekkori figyelemzavar mozgásterápiás gyógymódjáról. Sütő Csaba maga pedagógus, mozgásterapeuta és a Különlegesek-ért Alapítvány vezetője, ahol kifejezetten figyelemzavaros emberekkel foglalkoznak. Csaba egy tábort is szervez a gyerekeknek, ami iskola előtt álló lurkóknak ideális. A tábor két fő programból áll, a drámafoglalkozásból, ahol saját történeteiket játszhatják el a gyerekek illetve a mozgásterápiából. A tábor abban is segíthet, hogy az óvodából iskolás korba lépő kicsiknek segítsenek beilleszkedni egy új környezetbe, ezáltal feloldják a félelmeiket. Véleménye szerint a figyelemzavarnak két oka lehet: idegrendszeri, vagy lelki gondok válthatják ki. Idegrendszeri problémák többségében akkor alakulnak ki, ha a szülés közben, esetleg kisgyermekkorban oxigénhiányos állapot lép fel, például egy lázgörcs következtében. Lelki szempontból bármilyen trauma kiválthat figyelemzavart (válás, haláleset, testvér születése). Az idegi alapú figyelemzavart könnyebb észrevenni, mert ilyenkor ügyetlenebb a gyerek mozgása, vagy például kimaradnak bizonyos mozgáslépcsők (például előbb áll fel a baba, mint mászik stb.) A lelki gondokból fakadó válfaja általában már csak az iskolában tűnik fel és az intézmény jelzi a szülőnek, hogy gond van. Gyakran összekeverik a figyelemzavart a hiperaktivitással, ami hiba, mert bár járhat a kettő együtt, de egyáltalán nem szükségszerű, hogy aki hiperaktív, annak koncentrációs zavarai is lesznek. Sütő Csaba a mozgásterápiát ajánlja a figyelemzavar kezelésére, amelyből az alapozó mozgásterápia a leghatékonyabb. Ennek során újraépítik a csecsemőkori mozgásokat, a járástól kezdve mindent, így az agyban új kötések alakulnak ki és feloldódnak a régi blokkok. Szintén nagyon hatékony a homloklebeny stimulálása, amit elsősorban keresztező mozgással érhetünk el, mert ez segíti a két agyfélteke összekapcsolását. A gyakorlat közben pedig például a szorzótáblát mondogatják, vagy a hónapokat visszafele, ezzel is erősítve a két agyfélteke kapcsolatát. Az ideális az lenne, ha minél kisebb korban elkezdenének ezzel a problémával foglalkozni, mert így akár a teljes gyógyulásra esély van. Természetesen idősebb korban is lehet segíteni, de ekkor már inkább az a cél, hogy megtanítsák az figyelemzavarosokat arra, hogy hogyan tudnak együtt élni a problémával és miként tudják fejleszteni koncentrációjukat. Van olyan program is, ahol kifejezetten idősekkel foglalkoznak, de a legszerencsésebb, ha még iskoláskoruk előtt kezelni kezdik a gyermekeket. Annak érdekében, hogy a gyerekek minél hamarabb segítséget kapjanak, óvodákat szűrnek. Általában a gyerekek 70%-a érintett, ami nem azt jelenti, hogy ennyien figyelemzavarosak, hanem, hogy ennyien veszélyeztetettek. Négy és fél éves kortól, már lehet aktívan is fejleszteni a kicsiket, játékokat játszanak velük és sokat mozognak. Forrás: