Vigyázz reklám!

A reklámok alól senki sem tudja kivonni magát, hiszen úton útfélen ezekkel bombáznak minket. Ezért fordul elő, hogy már nem csak akkor veszünk meg valamit, ha arra valóban szükségünk van, hanem akkor is, ha csupán kedvet kaptunk hozzá egy reklám révén.

A reklámok két alapvető típusba sorolhatók. Az egyik csoportba azok a hirdetések tartoznak, melyek észérvek segítségével próbálnak meggyőzni minket a termék nagyszerűségéről és nélkülözhetetlenségéről, a másik csoportba pedig azok, melyek az érzelmeinket veszik célba.

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem és a George Washington Egyetem kutatói most arról számoltak be, hogy a reklámok fenti két típusa az agy különböző szintjeit aktiválja. Dr. Ian Cook, a Kalifornia Egyetem pszichiáter professzora és munkatársai a Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics című szaklapban megjelent tanulmányukban 24 egészséges felnőtt agyi reakcióit figyelték meg egy EEG-készülék segítségével, miközben a kísérleti alanyok különféle lapokban megjelent hirdetéseket nézegettek.

hirdetesek2

A vizsgálatokból kiderült, hogy azoknak a hirdetéseknek a figyelése közben, ahol valamilyen ész érv alapján próbálták meggyőzni az embereket, az agy azon része, amely a döntéshozásban és az érzelmi fejlődésben játszik szerepet, sokkal aktívabb volt, mint olyankor, amikor egy nem racionális érvekkel manipuláló reklámot néztek az alanyok. Az agynak ez a része – az amygdala és a hippokampusz – az, amely segít meggátolni, hogy bizonyos ingerekre reagáljunk.

A vizsgálat eredményei tehát megerősítették azt a feltételezést, hogy az érzelmek befolyásolásával sokkal könnyebben rávehető valaki egy áru megvásárlására, mintha ugyanerre logikus érvekkel próbálnák őt rábeszélni. Ezek után nem csoda, hogy a hirdetők egy része inkább elcsábítani, nem pedig meggyőzni akarja a potenciális vásárlókat.

Forrás: